Med eller utan doser

Bladh

Active member
Nu tänker jag köpa mig en kvarn och det lutar starkt åt en Rancilio Rocky. Men tycker ni jag ska ha med eller utan doser? Fördelar/nackdelar med eller utan doser.
 

Marv

Well-known member
Har både med och utan doser. Jag var skeptisk till doser först men nu när jag har en timer på den tycker jag att det är att föredra. ett tryck på timern medan man förbereder så är det färdigmalt när det är dax. Jag upplever inte att det är något problem med gammalt kaffe i dosern.
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag upplever inte heller det som ett problem med att det blir gammalt kaffe i dosatorn. Kör man "flaff-flaff-flaff"-varianten medans man maler skickar man ju ut kaffet ur dosatorn direkt. Risken för att man maler för mycket är ju ändå mindre med en liten kvarn som Rocky jämfört med en stor (som t.ex. min Brasilia), eftersom den maler betydligt saktare.

Men i fallet Rocky skulle jag ha valt doserless, mest eftersom den är billigare än den dosatorförsedda varianten, och för att dosatorn inte direkt tillför något till kaffeskapandet. Lägg mellanskillnaden på lite trevligt kaffe istället...
 

Sanguis

Member
Bladh, vet du om du får den nya versionen av Silvan? Funderar nämligen på att köpa en Silva till mina föräldrar, men man vill ju gärna ha den nya versionen.
 

Bladh

Active member
Bladh, vet du om du får den nya versionen av Silvan? Funderar nämligen på att köpa en Silva till mina föräldrar, men man vill ju gärna ha den nya versionen.

Det här är min första riktiga maskin jag köper så jag vet inte. Men efter vad jag har läst på kaffegrossistens sida och tittat på bilderna så ser det ut som att det är den nya versionen.
 

GLC

Well-known member
Japp, står att det är den nya versionen. Jag köpte min från kaffecompagniet, och även där var det den nya Silvian (samt bättre pris)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp