Prio kvarn eller maskin? Hur skulle ni resonera?

spice

Active member
Min gamla trotjänare har till sist gått sönder, en gaggia coffee. Har alltid gått i tankarna att köpa en värmeväxlare/dubbelkokare men har insett att kvarnen trots allt är rätt viktig. Är det vettigare att köpa tex en silvia och en Mazzer Mini E istället? Har idag en Minimoka.

Jag vill kunna göra bra espresso men vill samtidigt ha möjligheten att göra hyggliga cappus/latte. Skumningen kanske därför inte är prio 1 så jag kan tänka mig att vänta lite längre på den.

Har alltid dräglat över en Dalla Corte Mini men vet inte om det blir väldig snefördelning med tanke på att jag har en minimoka som kvarn...

Hur skulle ni resonerat? Jag vet inte vad jag ska satsa mina slantar på:)

/Markus
 

treefinger

Well-known member
Innan jag skaffade Mazzer Minin så hade jag en Minimoka. Jag tycker inte skillnaden är jättestor mellan kvarnarna, så jag tror du får en trevligare tillvaro med en ny espressomaskin. Jag köpte iof min Mazzer begagnad, och har inte bytt malskivor på den än. Eventuellt blir skillnaden större om jag fixar nya.
 

mikfri

Well-known member
Köp ny maskin i stället. Minimokan räcker långt och du kommer ha större glädje av att du kan skumma mjölk och kaffe samtidigt och slipper känslan av leksaksmaskin. Du kan alltid köpa en bättre kvarn senare och köper du en grym kvarn och en ok maskin kommer du ändå byta maskin inom ett par år. Varför slösa massa tid och pengar på en "mellanmaskin"?

Men köp en DC eller nåt du kan styra temp med. Flushningen är det enda trista med H/X. Annars är känslan enormt bra.

/m.
 

hrbrun

Well-known member
Säger som Nalle Puh; varför välja..? :)

Men å andra sidan, en bra kvarn är inte det sämsta. Blev förvånad över skillnaden mot gamla kvarnen. Men en skaplig maskin är också en förutsättning... Mycket att ta hänsyn till...
 

Axel

Well-known member
Kvarn kvarn Kvarn Kvarn! Spara lite till och köp en beggad Mazzer Super Jolly.
 

GLC

Well-known member
Håller med Axel. En Silvia och en sjukt bra kvarn kommer du långt på, mot en sjukt bra maskin och en medioker kvarn.
 

spice

Active member
Tack för alla kommentarer! Insåg att detta inte skulle bli ett lätt val:)

Mazzer Super Jolly såg intressant ut, tänker du då på den med doser eller påskvarnen? Den verkar ju dessutom vara billigare än Mini Mazzer E? Kan det stämma?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp