Rengöring av kvarn

gebo

New member
Tjena, brukar mala bönor i en kvarn till mitt presskaffe, jag undrar helt enkelt hur ofta ni rengör era kvarnar och hur?
Borstar ni exempelvis rigoröst rent kvarnen efter varje malning?

Har förresten sökt men inte funnit riktigt något som behandlar detta, kan dock ha missat.

tack!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag brukar göra rent min Rocky mest på känsla; att det gått ett tag sedan jag gjorde det senast. Antingen gör jag så, eller så gör jag rent när jag ska byta till någon speciell böna. Fast det senare tror jag mest är en psykologisk rengöring...

Att göra rent efter varje malning känns lite over-kill, men gör man det en gång i veckan (beroende på hur ofta man använder kvarnen då), så borde det väl vara nog?

//Stefan (som har en kvarn för press också som görs rent emellanåt)
 

gebo

New member
Okej, får säga att jag gör något snarlikt.
Försöker borsta av det värsta efter varje malning och rengör lite mer noggrant lite då och då.
Snabbt svar förresten!
 

Salvenius

Active member
Ja, faktiskt så brukar jag rengöra min kvarn efter varje malning så att det inte finns kvar några sura rester som förpestar nästa kopp kaffe. Använder en vanlig smal målarpensel från Clas Ohlson med rätt styva strån, funkar utmärkt. Vill man så kan man förstås skaffa kvarnrengöringskristaller eller Grindztabletter, men det känns onödigt kostsamt.
 

Agathorn

Well-known member
Ja jag undrar också hur ofta och hur man rengör en kaffekvarn. Köpte en Compak K3-Touch som jag väl haft nu i 6 veckor kanske. Drar cirka 60 gram bönor i den i dag i snitt. Har inte skruvat isär den någon gång eller kört med något "rengörningsmedel" eller liknande. Känns som att ifall jag skruvat isär den så förlorar jag ju också ev. min egna graderingsskala som jag använder mig av vid olika bönor, eller?

EDIT: Läst lite om Grindz och det får väl bli en sådan lösning för min del. Vägrar skruva isär och sabba hela kvarnen, i alla fall nu medans den är så pass ny.
 

Englund

Well-known member
Finns Grindz som är bra till stora kvarnar (och även små givetvis), sen finns det kristaller som är något billigare...dem rekommenderar jag till lite mindre kvarnar även om de fungerar till stora också.
 

HeMo

Well-known member
Känns som att ifall jag skruvat isär den så förlorar jag ju också ev. min egna graderingsskala som jag använder mig av vid olika bönor, eller?

EDIT: Läst lite om Grindz och det får väl bli en sådan lösning för min del. Vägrar skruva isär och sabba hela kvarnen, i alla fall nu medans den är så pass ny.

Vad har du för egen graderingsskala som du förlorar? Skalan på övre malskivan ändras/flyttas inte av att du skruvar av den.

Tror inte du behöver vara rädd för att sabba kvarnen genom att skruva isär den. K3:an är väldigt enkel att skruva isär och det samlas en hel del bönrester i malhuset som jag inte tror du får bort på annat sätt (har i o f s aldrig provat med Grindz).
 

mts

Well-known member
jag är lat :)
dammsuger uppifrån med kvarnen gåendes på tomgång, doseringshuset och andra ställen där det kan ligga löst kaffe.

... det som sitter fast tas bort nån gång när jag känner mig lite sådär extra duktig (lördag förmiddag efter två dubbla ionia brukar ge såna ryck).
 

JKolmo

Well-known member
Jag skruvar isär och rengör med borste+nål+dammsugare en gång i månaden. Varannan gång ungefär smörjer jag gängorna på skruvstycket för övre malskivan med livsmedelssäkert silikonfett (det gör att det är mkt lättare att ställa in malningsgraden).
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp