7/14 gram

Louie

Member
hej kaffemänniskor.

Jag har ännu ingen kvarn eller våg som gör det åt mig så hur skjutton måttar jag upp 7 eller 14 gram kaffe imorgon bitti? Finns det några bra tips att utgå ifrån?
 

HeMo

Well-known member
Sikta på att kaffet (efter tampning) ska vara ungefär i höjd med spåret i filtret. Då ligger du hyfsat rätt.
 

lupoo

Well-known member
Den seriösa nörden har förstås en lite "kaffeknarkarvåg" och väger upp sina gram.

Men detta med 7/14 gr är en rekommendation ingen "exakt stipulerad mängd av kaffe". Själv "vågar" jag inte väga min dosering till espresson, jag vet att jag överdoserar! Men blir det bara bra i koppen och det går att upprepa skott efter skott så är det bara att vara nöjd.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag har nördat och nördat och vägt och vägt...Men sen slutade jag och fick bättre espresso...*s*. Ligger runt 17 gram ibland över det...och det smakar fantastiskt!
 

Louie

Member
Jag förstår att det inte är den ultimata sanningen för att få en bra espresso men det vore roligt att veta hur mycket jag över/underdoserar i nuläget :)
 

Malabar

Well-known member
Mäta kaffe

Ja det har jag också gått igenom nyligen.

Har en liten smidig köksvåg max 5kg med 1g noggrannhet
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-7353

Har blivit så rationell i malning och uppvägning (efter diskussion i annan tråd om användning av doser etc) att jag numer lägger hopperlocket uppochner på vågen, tarerar och filler på med bönor i locket. Sedan åker bönor i hopper och locket på. Mals och doseras ut. Efter lite prakticerande visade det sig att det nästa alltid kom ut liga mycket malt kaffe som vägda bönor.

Sedan kan man ju inte stå och mixtra med våg hela tiden så efter att letat ilådor hittades en BODUM kaffemått med följande text på skaftet "Coffee 7gr/0.25 oz per cup". Kollat lite med den som nog e tänkt till malt kaffe men om man har en obetydlig råge på den får man stadigt 7 gram visar lite vägningar.

Varianten med hopperlocket gör att det är lätt att blanda ur lite olika burkar som tex 10gr arabica och 4gr robusta etc. Visar sig vara väldigt smidigt att göra per extraktion sas.

Det viktigaste i detta ämne tycker jag är att man får ett repetitivt förlopp som resulterar i en konstant känd mängd malet kaffe i portafiltret för att eliminera den variablen när man undrar om man malt för fint, tampat för hårt eller flushat för lite. Nu får jag ganska torra puckar vilket jag tror är bra.

Något att fundera på och testa...:huh:
 

treefinger

Well-known member
Våg har jag inte skaffat än. Jag brukar hälla bönorna i portafiltret så att det nästan blir fullt, sedan häller jag över dem till kvarnen. Vips så har jag rätt mängd kaffe.
 

Jemo

Well-known member
Sikta på att kaffet (efter tampning) ska vara ungefär i höjd med spåret i filtret. Då ligger du hyfsat rätt.

då ligger du nog snarare på 16-18 gram. och det är nog ungefär där man ska sikta. jag har aldrig fattat hur det skulle kunna vara möjligt att få till något vettigt på 7/14 gram.
 

Wannabe

Well-known member
treefinger: exakt så gör jag också. Plättlätt. Vid kontrollvägningar jag gjort ligger jag då på ca 17 g i dubbelfiltret och gött blir det.
 

Malabar

Well-known member
trefinger: ja det var smidigt

Jag har kollat den modellen lite och det är nog en av de bättre metoderna. Eftersom portafiltret i sig är större än de vanliga små endos kaffemåtten blir nog felprocenten lägre. Enkelt sedan att variera mellan struket eller rågat om man vill ha lite olika.

Extrapoäng för att inte behöva vare sig våg eller specialmått.

Använder ni PF som "skopa" eller häller ni i PF när ni fyller det?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp