En riktigt dum fråga...

navifragus

Member
Läste några gamla inlägg på forumet om att det skulle vara mycket lättare att få bra resultat med ett dubbelfilter än ett enkelfilter.

Till min dumma fråga: Vad är ett dubbelfilter?
Är det två lager av filter det handlar om?
Det är väl inte bara en filterhållare med två utgångar det innebär, eller?:unsure: Förstår inte hur någotdera skulle kunna förbättra resultatet.
 

mikotekniko

Well-known member
Enkelfilter:
90-20076%20st.jpg



Dubbelfilter:
90-20077%20st.jpg



Enkelhandtag:
90-20098%20st.jpg



Dubbelhandtag:
90-20099%20st.jpg
 

navifragus

Member
Tjosan, vilket snabbt svar! Stort tack!:)
Men det känns ju logiskt. Ett dubbelfilter rymmer kaffe för en dubbel espresso?
Men stämmer det att det skulle vara lättare att få bra resultat med ett sådant?
 

theseal

Kaffeterroristen
större spann för parametrarna att lira under extraktion, jag upplever det som ngt enklare att tampa rakt i en dubbel jmf med en enkel.

Sen så lyckas man så spöar ju enkelgreppet dubbelgreppet upp på läktaren, men DET är en annan story.
 

Mathias

Well-known member
Postar ett "svar" helt utan egen erfarenhetmen som baseras på diskussioner på engelsktalande forum av personer som jag har stort förtroende för.

Mycket av det "sanningar" vi tar till oss kommer från USA. Ett flertal amerikaner, fram tills nyligen, anser att espresso ska göras med mer än 7 gr malet kaffe i filtret per kopp medans italienarna, som konstruerar det flesta maskiner anser att 6,5-7gr är rätt. Dessutom verkar det som maskinerna, i det fall det är någon skillnad, är mer konstruerade för att göra enkelskott eftersom det tydligen är så maskiner användes i Italien.

Att göra kaffe med mer än 7 gr per kopp har tydligen visat sig vara enklare med dubbelfiltret än med enkelfiltret. Då jag har stort fötroende för denna info och dessutom är väldigt lat stannar jag där, men ni som har lust och energi kan väl prova och presentera era reslutat här?

Min enda egna erfarenhet är baserad på ca en veckas användande av enbart enkelfiltret i en nyservad gammal Olympia Cremina, tillsammans med en Mazer Jolly kvarn och hemmarostade bönor med en Gene rostare (relativt ljust rostat kaffe). Alltså i stort sett ingen som helst tidigare erfarenhet att göra espresso och inga som helst problem att göra enkelskott.
 

puttec

Well-known member
För min del så är det en väldigt stor skillnad vilket filter jag använder.
I dubbelfiltret lyckas jag ca 90-95% med shoten och i enkelfiltret kanske så lågt som 50%. Enklelfiltret är mycket känsligare både i när det gäller malningsgrad och mängden kaffe jag stoppar i. Även tampningen är mer känslig.
Så jag kör dubbelt och dricker därmed mer kaffe och blir gladare!
 

Marv

Well-known member
Det är kanske inte så konstigt, om vi har ett fel i doseringen på säg 0.5g så blir det ett dubbelt så stort fel relativt mängden kaffe i en enkel jmft med en dubbel.
Dessutom tycker jag attdet är enklare att dosera i ett dubbelfilter, man fyller och jämnar av vid kanten. På de enkla jag sett finns inget ngn såden enkel metod.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp