Köpa mjölk

Louie

Member
Hej på er!

Detta blir min första post här på forumet, antar jag får lägga en presentation där den hör hemma.

I vilket fall så är jag nybliven ägare av en kaffemaskin och vill självklart lära mig konsten att skumma mjölk och då kommer självklart frågan om vilken mjölk man ska ha. Vad jag läst mig till så är det procenten protein som är intressant om man vill ha bra skum. Tänkte höra om ni har några tips på mjölk att köpa såhär i nybörjarskedet. Sen vore det kul att veta var jag skaffar den lite finare mjölken jag får om jag går på café, har inte sett den i min vanliga matbutik :)

Ha det fint!

:lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vanlig grön eller röd mjölk. Den finare mjölken, jag antar att du menar "Baristamjölk"? Jag skulle inte kalla den finare, bara dyrare och mer lättskummad. Den finns på ICA Kvantum har jag sett.
 

jb

Well-known member
Hej på er!

Detta blir min första post här på forumet, antar jag får lägga en presentation där den hör hemma.

I vilket fall så är jag nybliven ägare av en kaffemaskin och vill självklart lära mig konsten att skumma mjölk och då kommer självklart frågan om vilken mjölk man ska ha. Vad jag läst mig till så är det procenten protein som är intressant om man vill ha bra skum. Tänkte höra om ni har några tips på mjölk att köpa såhär i nybörjarskedet. Sen vore det kul att veta var jag skaffar den lite finare mjölken jag får om jag går på café, har inte sett den i min vanliga matbutik :)

Ha det fint!

:lol:


Intressant frågställning... Oavsett vilken mjölk du väljer så går den att skumma (även laktosfri- och sojamjölk)! Det handlar bara om teknik... OCH smak!
Sen är det ju så att fett bär smak och då kan man tycka att fetare mjölk ger bättre smaker men det är faktiskt så att olika kaffesorter fungerar olika bra med olika sorters mjölk så det enkla svaret är faktiskt: prova dig fram... ;).

Tråkigt svar? Ja kanske, men det är faktiskt så och det är inte så enkelt som att bara för att du väljer de nya skapade "mjölksorterna" så blir det mycket bättre, godare... tyvärr :cool:
 

rscholz

Member
Jag skummar inte mjölk särskilt ofta och har väl inte bästa maskinen för just mjölkskumning, men min erfarenhet är:
- Arla röd och grön mjölk: blir för stora bubblor när jag skummar
- Valio laktosfri: blir mycket mindre bubblor (beror det på avsaknaden av laktos?) och mycket skum
- Arla Gammaldags: blir små bubblor men inte så mycket skum

Jag föredrar den gammaldags mjölken, eftersom den är så fet blir det mycket krämigt och gott.
 

mts

Well-known member
mina två cent:
arlas röda är bäst i mitt tycke för skumning, svårt att misslyckas med den fettmängden. Grön klöver ger bäst smakl, riktigt trevligt.
baristamjölken kostar mer än vad den smakar
 

Louie

Member
Tack för lite info. Jag kom faktiskt över lite Baristamjölk på Ica Maxi(inte vanligaste affären i Göteborg). Antar dock att det är bortkastade pengar nu i början eftersom jag inte har några riktiga färdigheter i att skumma mjölk. Men tack för tipsen!
 

puttec

Well-known member
Jag har en period nu kört med Baristamjölken på 0,9% med mycket gott resultat.
O vad gällande priserna! Vi måste konsumera oss ur krisen :)
 

PekkaB

Well-known member
Min dotter är laktosintollerant och en dag när min vanliga mjölk (grön Milko) var slut tog jag hennes laktosfria (inte låglaktos, den smakar skit) och fann att den ger ett jätte mjukt och fint skumma att hälla art med. Nu är jag ingen fena på det, men med den mjölken gick det faktiskt lättare!
Barista mjölken tycker jag f.ö. smakar skumt. :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp