Speedster vs Ms Silvia

AA

Skottjägare
Igår så genomfördes ett litet minijam hemma hos mej där 2 kompetenta maskiner möttes i en tuff duell.
Duellen var väl inte riktigt rättvis då man får ca 15 Silvior för samma peng som en Speedster men vi tänkte kaffekokare som kaffekokare så det fick bli en jämförelse.

Jag har personligen ägt 2 Silvior och anser att det är utan tvekan är den bästa maskinen sett till sekiner/kaffe. Nu när bror min har en Silvia i sin ägo så var det enkelt att jämföra våra 2 maskiner så han lastade henne och hälsade på.

Förutsättningarna var inte dom ultimata men följande gällde:
- Kokare tömdes och filtrerat vattren användes i bägge maskinerna
- Ingen blindtest
- Kaffet 5E från J&N rostat 10/3 (min gamla husblandning och bror mins nuvarande)
- Endast enkelkorg användes (LM:s, Rancilios och Speedsterns)
- Enkelportat från Speedstern användes
- Robur-E stod i mitten och pulveriserade bönor på begäran

Det rådde koas i köket med jämna mellanrum då 2 hundar, en ögoninflammerad tokförkyld grabb samt 2 sambos krävde ständig uppmärksamhet.
Det vi försökte göra var att först göra ett skott på maskin 1 och därefter på maskin 2 och helt enkelt se vilket vi föredrog. Vi körde igenom alla 3 korgar och sen gjorde vi kaffe till varandra så inte handlaget skulle spela för stor roll.
Slutsatsen kom vi fram till ganska snabbt och det var att Speedstern levererade kaffe där smaker och nyanser framträdde tydligare. Silvians skott var mer grumliga och onyanserade. Det var vi överrens om båda två.
En rolig detalj var att vi kom fram till var att enkelkorgarna skilde sig ganska mycket i smak. Rancilios korg hade minst nyanserade smaker, Speedserns näst minst och LM:s bäst. Vi testade korgarna på bägge maskinerna och skillnaden var densamma på båda.

Vinnare i testet blir Speedster och LM:s korg. Inte långt bakom ligger Silvia med LM:s korg.
Ny duell kommer snart när Pid monterats på Silvian och reservdel anlänt till mitt Scace2 hantag.

Alla som har en Silvia och gillar enkla kan uppgradera genom att spendera en hundring på en ny enkelkorg.

Ha de´

/AA
 

GLC

Well-known member
Nice job. Jag har ett helt PF med korg tillhörande LM, måste dock moddas innan det passar silvian, öronen är lite för långa för att gå i.

Men slänga över filterkorgen kan jag ju göra direkt, tack för tipset!
 

hrbrun

Well-known member
Intressant test AA. Bra initiativ! :)

Har du funderat något över anledningarna till skillnaderna som framkommit i testet? Vad är det som gör att smaken varierar med olika filterkorgar till exempel?
 

AA

Skottjägare
Vad skillnaderna beror på spekulerade vi aldrig i. Det skiljer så mycket i uppbyggnad mellan maskinerna så det kan i princip vara vad som helst.
En gissning kan vara tempen vi bryggde vid. Utan att kunna mäta tempen så är det omöjligt att få bägge maskinerna att brygga vid samma temp. När PID är monterad så blir det lite enklare.

Nästa gång skall vi även testa med olika bönor.

/AA
 

AJ

Well-known member
Vad skillnaderna beror på spekulerade vi aldrig i. Det skiljer så mycket i uppbyggnad mellan maskinerna så det kan i princip vara vad som helst.
En gissning kan vara tempen vi bryggde vid. Utan att kunna mäta tempen så är det omöjligt att få bägge maskinerna att brygga vid samma temp. När PID är monterad så blir det lite enklare.

Nästa gång skall vi även testa med olika bönor.

/AA

Vilken PID blir det? Är själv sugen och söker efter lite olika alternativ.
/A
 

majkeloak

Well-known member
Kul test!

men innan testet görs dubbelblint eller i alla fall enkelblint (eller testpanelen har en väldigt speciell inställning) så skulle det förvåna om silvian skulle vinna...
Förväntningarna finns ju där.

Men det borde ju vara skillnad annars kan man ju undra varför det finns större och mer avancerade maskiner.

Korgtestet är dock mycket enklare att blinda.

Visst är det kul att testa, jag är bara avundsjuk ;)


/M
 

lupoo

Well-known member
Grabbarna på badcoffee.com har ju funderat på ett filterkorgtest. Hoppas att de blir mer sugna och tar tag i det. AA lilla test visar att det finns mer att utforska.

Tackar för input.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En grymt orättvis jämförelse (med tanke på prisskillnaden och temp-stabilitets-skillnaden mellan de två apparaterna!), men ändå kul och intressant.

Men en PID på silvian, och med lite rolig grafik i form av diagram som visar prisskillnaden och den upplevda skillnaden i "smak-kvalitet" vore riktigt kul! (hur man nu bedömer smak-kvalitet på en skala?)

Jag gissar på att skillnaden mellan staplarna i prisjämförelsen är större än på smakjämförelsen. Men det spelar ingen roll, för speedstern kickar ass, så den får/ska kosta lite extra.:cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp