Några frågor om "bubblor" i espresson

navifragus

Member
Ett problem jag ofta stöter på är att varje espressodroppe kommer ut tillsammans med en luftbubbla i extraktionen.

Detta ger långvariga stora bubblor i creman.

Extraktionstiden är ej för kort, vilket jag efter lite googling har fått läsa skulle kunna vara en orsak till detta.

Vad kan detta bero på annars?
 

josef

Well-known member
inte så ovanligt när det är extremt färskt (massa bubblig crema) eller rinner lite för fort.
 

navifragus

Member
njaee... kaffet är ica-kaffe inköpt i förra veckan. Och extraktionen är långsam, droppe för droppe (jag har klockat den till cirka 30 sekunder).

Finns det något annat som kan vara boven i dramat?
 

mts

Well-known member
hmm, ok ica-kaffe på förmalet paket? (kaffet alltså, inte paketet :) )
vad har du för uttrustning i övrigt? blir kanske lättare att förstå problemet för dig med mer input.
du råkar inte ha möjlighet att ha en kamera i närheten?
 

navifragus

Member
Jag har en isomac giada och en rancilio rocky. Jag maler alltså hela kaffebönor själv.

Jag kan se om jag kan leka lite med webbkameran ikväll och visa upp problemet.


Läste förresten följande på en espressosida:
Look at the flow of the liquid when making an espresso - it should be constant and resemble a mouse's tail. If the tail is too thick, the coffee grind is too coarse or the tamping is too light. If the tail drips and bubbles, the opposite applies.

Håller ni med om detta? Att en för långsam extraktion skulle kunna vara boven?
 

mts

Well-known member
ja låter du det droppa rätt ner i koppen brukar det se lite konstigt ut, jag skulle rekommendera aningens grövre malning för att mussvansarna ska dyka upp, har du samma problem trots en jämn och fin stråle så är det något som inte är som det skall. Alternativt att låta dropparna rinna ner längs kanten på glaset/koppen om du är lagd åt det hårt dragna skotthållet :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp