Produkttråd: Santos espresso grinders

hrbrun

Well-known member
Modda kaffekanal på Santos #40A

En mycket potent kvarn som är anpassad för kafébruk, och därför är något överdimensionerad i vissa aspekter. Till exempel kanalen från malskivorna till dispensern, se bilden nedan.

Min fråga är: hur kan jag bäst modda kanalen till ett par storlekar mindre...? Bocka plåt? Karva ett gummistycke? Silikon?
 

Bilagor

  • IMG_0101.jpg
    IMG_0101.jpg
    65.4 KB · Visningar: 136

hrbrun

Well-known member
ja, det är ju ett alternativ. Har redan böjt till en tesked så att den gör jobbet ganska bra.

Helst skulle jag vilja slippa handpåläggning för kanalen. Har en teori som går ut på att om volymen minskas genom ett bra konstruerat föremål så kommer antalet gram som lagras att minimeras. Om det endast rör sig om ett par gram kanske det går att bortse från dem till nästa kopp kaffe.... Eller är det att göra verkligheten lite väl förenklad att resonera så?
 

GLC

Well-known member
Jag har liknande idag på min Brasilia. När malningen är klar räcker det att trycka till locket till hoppern lite så trycks kaffet i kanalen ut av tryckvågen.
 

Mathias

Well-known member
ja, det är ju ett alternativ. Har redan böjt till en tesked så att den gör jobbet ganska bra.

Helst skulle jag vilja slippa handpåläggning för kanalen. Har en teori som går ut på att om volymen minskas genom ett bra konstruerat föremål så kommer antalet gram som lagras att minimeras. Om det endast rör sig om ett par gram kanske det går att bortse från dem till nästa kopp kaffe.... Eller är det att göra verkligheten lite väl förenklad att resonera så?

Jag har inte svaret men konstaterar att på min Jolly som jag modifierat så att "golvet" på kanalen är borttaget, dvs kaffet rasar rätt ned i filtret, så har jag fortfarande upp till 0,5gr som hänger kvar på väggarna. Kanalen på en Jolly är mycket mindre än på en Santos. Därav kommentaren att den kan vara vettigt att ha lätt åtkomlighet till kaffet som stannar i kanalen.

Ett par gram relaterat till ett enkelskott är rätt mycket, näsan 30% om du använder 7gr.
 

Mathias

Well-known member
Vad är tanken med den lilla lådan? Den ser inte ut att blockera delar av kanalen... Men den ser för liten ut för att rymma kaffe till mer än ett enkelskott.

Den är till för att fånga upp det malda kaffet med så lite "förlust" som möjligt. Storleken är ju anpassningsbar, det är ju bara att vika ihop en som är lite större.
 

hrbrun

Well-known member
Har sett att vi är några stycken på forumet som kör med Santos. Är det någon av er som bytt malskivor, och var har ni i så fall köpt dem?
 

Mathias

Well-known member
Det var ett tag sedan men jag fick ett korrekt pris hos en återförsäljare av Santos maskiner i Paris. Numera kollar jag alltid med de båda butiker jag känner till som säljer reservdelar. En liten varning dock, det finns malskivor till andra maskiner som passar men som inte alls ser ut som Santos lite speciella skivor:

http://www.home-barista.com/forums/userpix/370_santos.jpg

En av butikerna har jag tillgång till priserna online, och där är priset 55 euros vilket verkar väldigt mycket. Jag kommer förmodligen inom ett par veckors tid behöva ett par så jag ska kolla runt lite efter bättre priser.
 

Mathias

Well-known member
33 euros är det lägsta jag kan hitta. Frakten till Sverige är dock väldigt hög, 17 euros. Om det är dyrare i Sverige hjälper jag gärna till.
 

hrbrun

Well-known member
Fick svar från en nätbutik idag, de ville ha (hutlösa) 1257 men då ingår frakt.... Livslängd på ca 500kg enligt försäljaren.

Personen jag köpte min kvarn av uppgav att den använts ganska sparsamt. En uppskattning av malt kaffe ca 100kg. Så jag kommer nog avvakta lite med att byta skivorna...

Här är ett par närbilder på dem, kanske kan någon som sett lite fler malskivor än jag göra en bedömning på hur slitna de är?

[edit]Länkarna till bilderna verkar inte funka!

Så jag lägger in dem som miniatyrer istället.[/edit]
 

Bilagor

  • IMG_0133.JPG
    IMG_0133.JPG
    70.8 KB · Visningar: 48
  • IMG_0135.JPG
    IMG_0135.JPG
    48.9 KB · Visningar: 33
  • IMG_0138.JPG
    IMG_0138.JPG
    52.1 KB · Visningar: 30

hrbrun

Well-known member
Vore förträffligt om någon kvarnerfaren RK-medlem kunde säga något om min malskivor i posten ovan... (ursäkta bumpningen)
 

hrbrun

Well-known member
33 euros är det lägsta jag kan hitta. Frakten till Sverige är dock väldigt hög, 17 euros. Om det är dyrare i Sverige hjälper jag gärna till.

Hittade en firma till som säljer Santos i sverige. De tog 860kr paret för malskivorna.

Kanske lönar sig att köpa från någon fransk återförsäljare. Svenska butikerna verkar lite nåååååååååååååågot högt i pris... :mad:
 

Teddy

Active member
Jag skall kolla in skicket på mina malskivor i helgen, har funderat på att byta jag med. Knaske läge för att dela på en frakt från frankrike...

Undra om det är samma modell på malskivor på min Santos nr 4 från 1984 som på modernare santos av samma modell.

När man kollar in specen på nyare maskiner så¨har de starkare motor än vad min har, min är på ungefär 300W om jag kommerihåg rätt men nyare ser ut att ligga på 600W.
 

hrbrun

Well-known member
Jag skall kolla in skicket på mina malskivor i helgen, har funderat på att byta jag med. Knaske läge för att dela på en frakt från frankrike...

Undra om det är samma modell på malskivor på min Santos nr 4 från 1984 som på modernare santos av samma modell.

När man kollar in specen på nyare maskiner så¨har de starkare motor än vad min har, min är på ungefär 300W om jag kommerihåg rätt men nyare ser ut att ligga på 600W.

Tjenare,

det ser ut som att Santos använt samma malskivor ganska länge :)

http://www.santos.fr/4.html

http://www.santos.fr/40.html

Det är samma malskivor till #40an (00001B).

Du kan väl ta ett par närbilder och lägga upp, så kan vi jämföra skicket på skivorna.

Dela på frakten låter som en bra ide.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp