Produkttråd: Santos espresso grinders

Pediatrik

Well-known member
Bumpar denna tråd med anledning att jag kommit över en beg Santos S 55, som har tjänstgjort på café och malskivorna har definitivt sett bättre dagar. Behöver alltså hitta nya orginalskivor. Tips?!
 

Mathias

Well-known member
Jämför fotot med alla andra foton på sidan som länkats till så ser du att Santos skivorna har "knivar" som går oavbrutet mellan inner- och ytterdiametrarna på malskivorna medans de "andra" har ett färre antal vid innerdiametern och flera vid ytterdiametern.

Jag har inte sett piratskivor som ser ut som Santos skivorna men det betyder ju inte att det inte existerar.....
 

Pediatrik

Well-known member
Tack Mathias!
Då blir det en beställning från ALRP. Hämtar kvarnen idag, rengöring till helgen. Trist bara att huset är täckt av byggdamm, så första skottet måste vänta tre veckor till...
 

Pediatrik

Well-known member
En liten återkoppling gällande ovanstående beställning av malskivor till 55:an från ALRP. Skivorna var desvärre ej orginal. Innerdiameter, godstjocklek, material och lutning på skären skilde sig markant från de som redan satt i kvarnen, så skivorna åkte i retur till ALRP. Noteras bör att teknikern på ALRP hävdade med enfas att det inte var ngn skillnad på orginal/pirat-skivor nuförtiden...

Nåja, efter lite googlande hittade jag ett företag i Spanien; Eunasa, som visade sig sälja reservdelar till bla 55:an. Skivorna kostade ngt mer än på ALRP; 70€ inkl frakt, men visade sig å andra sidan vara orginal. Detta kan vara bra att veta för övriga Santosägare i behov av malskivor alternativt andra reservdelar i framtiden. Dessutom säljer företaget reservdelar till en hel del andra märken. Kan dock inte garantera att dessa är orginal...
 

Tamper

Well-known member
Santos har en distributör i frankrike som jag tänkte beställa lite Santos 55 reservdelar från. Jag har ingen aning om priserna. Skicka mig en PM om ni är intresserade av att hänga på.
 

Tamper

Well-known member
Vore ju kungligt att ha en sån hemma! Men jag är inte säker på att min sambo skulle hålla med, ha ha...

OH, den har en hög WAF. (wife acceptance factor)

Den är tyst och går snabbt, så man kan göra en espresso utan att väcka henne.

Sen har jag byggt en mindre hopper som rymmer cirka 250 gram och då blir den inte så stor.

Det är en väldigt stabil kvarn så den som köper den av Molarin behöver inte bli besviken.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp