Norrland, what's hot or not! Kaffeguiden.

Microtimer

Well-known member
Tänkte att det behövs en länk om what's hot or not med inriktning på Norrland. Fik,restaurnager, varhelst det serveras kaffe platsar för bedömning.

Topp tre hotspots i Luleå för närvarande:

3. Roasters: Bra miljö, eget rosteri och bra läge borde borga för bästa upplevelsen. Service ok. Bra öppettider. Men min latte hade obefintlig latteart (vilket personalen iofsig ursäktade sig för). Foccacian var torr och tråkig och personalen gav ett trött intryck. (tillfälligt? måste kontrolleras igen).

2. Waynes: Rörig miljö men bra läge. Lite sämre öppettider men mycket bättre kvalité på Baristakvalitéerna hos personalen. Mycket god latte med bra skum och latteart. Stans godaste Chailatte enligt sambon. Mycket bra kvalité på fikat.

1. Bäst i Luleå för närvarande: Mat och Prat. Bra miljö, bra läge, bra service. Bra latte med bra skum och bra latteart. Bäst focaccia eller mat överhuvudtaget.

En guldstjärna i Microtimers bok om sköna hak i Norrland.
 

Fridolf

Well-known member
Costas! De fick sin nya 3 grupper Marzocco igår. Köpte två delikata preinfuserade biloya. Två av de bättre smakande espressos jag någonsin druckit.
 

stipok

Well-known member
Kul med en norrlandstråd!

Jag bodde tills december i luleå och kan bara instämma i din rangordning ovan. Är alltid lite besviken när jag lämnar roasters så jag tror tyvärr inte att ditt intryck var en engångsföreteelse. Mat och prat är däremot verkligen guld!

Hörde nyligen att det öppnat ett nytt fik i gamla kårhuset på porsön som enligt uppgift både ska vara bra och dessutom även vända sig till icke-studenter.

Börje Olssons konditori har länge legat undanskymt vid busstorget, men kommer snart öppnar i Smedjan. De har potential att kvala in på topp tre när de väl öppnar portarna i vår.

En guldstjärna i Microtimers bok om sköna hak i Norrland.
-varför inte utveckla idén till en "Guide Riktigt Kaffe" med stjärncaféer för hela sverige?
 

Microtimer

Well-known member
ingen dum idé av stipok, men vilket mastodontjobb.

Klämde en fika på Leos lekland Luleå, idag. Kan väl säga att det inte var någon överraskning att man inte kunde få en latte av klass där, men kan ändå rekomendera stället om man har barn över två år. Barnen kommer att ha kungligt kul i detta lekland, du själv med.
 

svartvest

Well-known member
I Staaan Skellefteå så vill ja ge följande poäng

+ Kåffe-in
+Cafe Kanel (slavar ibland med att pf inte sítter i.)

+- Waynes

-Arom uppe i Citycompaniet
-Stigs (dock oslagbara när det gäller fikabröd)
-Olanders

Det är min lista över Staaan eller så kommer ni hem till mig ;-)
 

GLC

Well-known member
I Sundsvall har vi följande, fyll gärna på

++ Delicerano (J&N. tidigare mest Haugaard) Här får jag dessutom göra min egen espresso på deras 3gruppers LM Linea

+ Barista FT (finns 2 st)

+- Tant Anci & fröken Sara (goda mackor dock)
+- Waynes

Sen en mängd mindre fik som har utrustning men som tyvärr ej kan använda den som jag inte ens orkar nämna
 

svartvest

Well-known member
Har idag varit in på en ny present choklad och te och kaffebbutik i staaan.

Andersson present bod ligger på Stationsgatan 13

Härligt att sen någon med riktigt kaffe
Lite Kahls men främst Johan och Nyström

Kul!!

De har även en maskin och kvarn och två stora compak kvarnar...take away...
 

GLC

Well-known member
Kul med lite J&N samt en butik som har en maskin/kvarnar igång! Har för mig att det funnits precis en sån affär i Sundsvall också, måste undersökas igen.

Var på Delicerano idag, bra som vanligt. Johan bakar allt själv och torta di capri'n var riktigt bra. Rekommenderas.
 

Microtimer

Well-known member
Imorgon blir det en takeaway från Anderssons present bod + lite bönor av något slag.

Kul med tipset, Svartvest. Det hade jag aldrig kännt till annars!
Planerat inköp Espresso Isola av den enkla anledningen att jag gillar Kents fantastiska album med samma namn. Hoppas också på Panama Sweet honey...
 

Skamanen

Member
Hörde nyligen att det öppnat ett nytt fik i gamla kårhuset på porsön som enligt uppgift både ska vara bra och dessutom även vända sig till icke-studenter.

Un:k tror jag det heter. Passerar förbi där i stort sett dagligen men bara druckit kaffe där en gång. De verkar även ha utskänkningstillstånd och agerar bar lite halvt mot helgen. Tror jag i alla fall. Annars hade deras annonserade "Paddy's day"-tema varit lite halvtorrt.
 

peterparnes

Well-known member
Stället vid universitetet som nämns tidigare i tråden heter Uni:K, och Robbi som driver stället tillsammans med sin fru gör mycket gott kaffe och man får lite konst på sin cappuccino också. Maten där är mycket god (ska ni dit på lunchen så kom innan 1130 eller efter 1230 för att snabbt få bord). Allt fika är hemmabakat och jag kan rekommendera i princip allt de säljer. Mycket gott. Mycket prisvärt. Mycket trevlig personal.
 
Mitt första inlägg =)

I Staaan Skellefteå så vill ja ge följande poäng

+ Kåffe-in
+Cafe Kanel (slavar ibland med att pf inte sítter i.)

+- Waynes

-Arom uppe i Citycompaniet
-Stigs (dock oslagbara när det gäller fikabröd)
-Olanders

Det är min lista över Staaan eller så kommer ni hem till mig ;-)

+Kåffe-in gillade jag skarpt under min tid lilla vistelse i stan. Passade på att gå dit 6 ggr.

-- Stigs låg 50m från mitt natthärbärge, och det var riktigt dåligt. Jag har aldrig behövt be om att de ska göra om en dubbel espresso, men de fick de göra. Den nya var marginellt bättre. Kan ha berott på en dålig barista bakom disken.

Till detta jag är ny i detta och har inte särkilt höga krav. (ännu)
 

JvD

Well-known member
Umeå: Costas Roastery. Det måste man besöka när man väl är i Björkarnas stad. Några av de bästa skotten jag blivit serverad måste jag tillstå. Trevliga och noggranna med hantverket. Sedan att Diedrichrosten står där och "puttar" gör ju kaffeupplevelsen än mer trevlig.
 

TheSentinel

Well-known member
Kan konstatera att jag, nästan aldrig fått en bra kopp kaffe i Luleå, (utom hemma då) trots att var och varannan servering har utmärkt utrustning men att utbilda personalen verkar underskattas.
De fik som nämnts tidigare tycker jag inte i närheten håller.

Kanelen i Skellefteå, besöker jag en dag i månaden, utmärkt god cappuccino, utseendet känns inte viktigt i pappmuggen.
 

addow

Active member
I Kiruna var det, åtminstone fram tills nyligen, bara Safari som kunde göra ordentliga espressos. Ingen höjdarkvalité och ingen latteart, men mer än man kunde begära av en stad i den storleken. Ett plus är att de serverade (gott!) färskmalt kaffe i presskannor istället för bryggkaffe. Dessutom goda och billiga mackor.
 

Bat

Active member
I Staaan Skellefteå så vill ja ge följande poäng

+ Kåffe-in
+Cafe Kanel (slavar ibland med att pf inte sítter i.)

+- Waynes

-Arom uppe i Citycompaniet
-Stigs (dock oslagbara när det gäller fikabröd)
-Olanders

Det är min lista över Staaan eller så kommer ni hem till mig ;-)

På genomresa, för mågra år sen, slank jag in på Ainas. Då hade mina ögon inte öppnats för kaffe och jag kan inte minnas att jag la märke till något särskilt. Har för mig att det var ett bryggar-ställe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp