Hårt vatten - vilken maskin

BjörnF

Member
Hej
Ny här efter att bestämt mig för att göra slag i saken och göra en riktig uppgradering. Funderar på en rejäl maskin med prislapp på 10 +.

Kollat runt och det finns mycket att välja på. Mittproblem är att i Enköping där jag bor har vi hårt vatten, 18 vilket väl är på gränsen till jättehårt. Är det någon som har några funderingar eller erfarenheter av maskiner spm är bättre eller sämre med mitt vatten. Såklart kommer jag att få kalka av ofta men det kan ju vara lättare eller svårare och maskinen får ju inte vara för känslig.

Varit lite sugen på Vivaldin men enligt instruktionsboken til den så ska man köra den på flaskvatten om man har hårt vatten och det verkar ju både dyrt och jobbigt.

Tacksam för råd erfarenheter och funderingar!
Björn
 

Jacob

Well-known member
Jag skulle nog leta efter en avhärdare och sen köpa den maskin jag är sugen på.
 

BjörnF

Member
Funderat på avhärdare men kemiskt med salt ska ju inte vara nyttigt och tar plats och elektrolytiskt, tror jag det heter, då finns kalken fortfarande kvar i vattnet. Så jag vet inte riktigt om det hjälper.
 

Jacob

Well-known member
Ok, trodde den elektrolytiska varianten var bra... Men det finns säkert folk med vattenfilter här på forumet som kan svara!
 

Large

Well-known member
För att underlätta avkalkningar, vilka lär bli ett flertal om man har såpass hårt vatten, så kan det vara käckt att köpa en maskin med bottenplugg på kokaren/na.
Vivaldi S1 är ett exempel på en sådan maskin.
 

AA

Skottjägare
Jag kan rekommendera Bestmaxs filter. Funkar prima i Skåne med 8 i hårdhet. Kommer ner till strax över 1 och ser inte ett spår av kalk när jag kollat i maskinerna.

/AA
 

BjörnFr

New member
Jag köpte Mini Vivaldin och har nu haft den i sex år. Fick tipset att köra på flaskvatten och det har faktiskt funkat bra. Köpt ett sexpack en och en halvlitersflaskor varannan månad ungefär. Varken dyrt eller jobbig och inget kalk i maskinen.
 

Mathias

Well-known member
Jag köpte Mini Vivaldin och har nu haft den i sex år. Fick tipset att köra på flaskvatten och det har faktiskt funkat bra. Köpt ett sexpack en och en halvlitersflaskor varannan månad ungefär. Varken dyrt eller jobbig och inget kalk i maskinen.

Detta kan vara en bra idé. Avhärdare om jag minns rätt har nackdelen att den ändrar PH värdet, vattnet blir surare. Surt vatten sliter på maskinen.Vi har riktigt hårt vatten också och kör med flaskvatten, Volvic har bra mineralhalt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp