Dags för nytt!

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu börjar det närma sig. Dagen då Silvian ska bytas ut. Jag har siktat in mig på Bezerra BZ07 (den manuella versionen), men jag har inte riktigt bestämt mig än. Det jag gillar med Bezerran är den strama designen och storleken. Jag är inte helt förtjust i alla dessa rattar, spakar och rör som finns på en del andra (HX)maskiner; tycker om när det är enkelt att göra - och hålla - rent. Det som inte gick hem dock är den fjäderbelastade ångspaken...

Så kom igen: ska jag eller ska jag inte köpa Bezerran? Och varför? Jag tänker inte lägga mer än 15k och det ska vara en HX som jag kan leva med ett bra tag framöver...

//Stefan (som nu givit upp kampen mot uppgraderingsdjävulen; nu är det dags för nytt)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nja, ångest kanske är att ta i vad det gäller mig. :D Om det inte dyker upp några väldigt intressanta kontrahenter och/eller skäl till ett annat val, så är det Bezerran som gäller (har faktiskt börjat skumma med en hand på kannan och den andra på Silvian).

Anledningen till mitt inlägg är snarare det att jag är övertygad om att det finns massor av maskiner jag inte känner till. Vill ju inte missa eventuella guldkorn... ;)

//Stefan (som snart ska flytta till nytt boende och då vill ha en ny maskin som passar på en liten yta)
 

Fabian

Well-known member
15k, får man inte en dubbelkokare för det priset? Jag har testat Bezerran och blev inte klok på ångspaken... Tycker inte om knappen för att starta pumpen heller, mycket sexigare med en E61-spak.
 

Musikarfelix

Well-known member
Som jag skrev i en annan tråd så får du höra av dig på PM om du vill sälja din Silvia, är intresserad och bor i Karlstad så att jag kan hämta den.
 

bsod

Well-known member
Jag var också inne på Bezzeran men när Vibiemme nedkom med en juniormodell på Domobaren så fick det bli en sån istället.
Ung samma pris, också relativt kompakt men framförallt: dubbelkokare!

Skönt att slippa massa H/X-flushande...

Har inte ångrat mitt val.:D

Dessutom, skumspaken på Bezzeran tilltalade mig inte; tycker bättre om ångvred så båda händerna kan hantera kannan.
 

doppio

Well-known member
De där märkliga spakarna hade gjort mig tveksam också, helt klart. Jag behöver båda händerna när jag skummar iaf.
 

djneo

Well-known member
Vad kul Stefan.... blir riktigt avis faktiskt... Men jag köpte ju min kvarn för inte så länge sen...

Du har inte kollat nåt på vivaldi maskinen som verkar väldigt potent också och snygg också enligt min smak. Verkar lite trist att man bara kan skumma med en hand, men smaken är som alla vet baken.

Men bezzeran är extremt snygg.... kan bara instämma...

Kommer följa ditt letande, hoppas du hittar nåt bra....
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tack för all input! :)

De flesta maskiner som nämnts ovan har det där utloppet som går ner bakom bryggruppen. Detta fyller onekligen och tvivelsutan sin funktion, men det innebär också en massa extra prång att hålla rent. Jag vill ju helst slippa detta... :blush:

Men: en dubbelkokare skulle ju inte vara fel. Var köpte du din maskin bsod?

Jag har testat några gånger med Silvian att skumma med en hand och det funkar ganska bra (jag har dessutom under hela skumningen haft ena handen på skumratten som för att simulera)...

//Stefan
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En annan sak när jag ändå är på G...

Vad kan man begära för frk Silvia? Hon är ju inte i nyskick direkt även om hon inte är sunkig på något vis...

Jag citerar här mig själv ur ett PM:

Köpte ju maskinen förvintern 08 och har skött om henne efter bästa förmåga. Det finns någon liten repa här och var, dock inte störande. Droppbrickans galler är repigt dock... Sedan har jag haft ovanan att knacka på PFt, varför det ser ut lite som ett gammalt hamrat kopparkärl på en sidan (dock utan funktionsnedsättning).

För någon månad sedan bytte jag spridarfiltret som gått sönder och det finns en ny brygghuspackning.

Ändring! Vet inte vad det är för år nu uppenbarligen... Köpte Silvian i november 2007 och inget annat!

//Stefan (som inte tror att han kan få något överpris för sin Silvia eftersom hon har några små "kroppsliga" skavanker)
 

Tobiemme

Well-known member
vad kul, Stefan! jag är övertygad om att du kommer hitta rätt maskin för dina krav.
inte för att det är så stor chans att snubbla över en, men en begagnad Dalla Corte Mini kan också vara en intressant kandidat. framförallt m a p storleken. kanske inte så supersnygg i alla delar, men den verkar riktigt bra.
(Vibiemme Jr finns för övrigt hos Risteriet i Danmark.)
 

AJ

Well-known member
En annan sak när jag ändå är på G...

Vad kan man begära för frk Silvia? Hon är ju inte i nyskick direkt även om hon inte är sunkig på något vis...

Jag citerar här mig själv ur ett PM:



//Stefan (som inte tror att han kan få något överpris för sin Silvia eftersom hon har några små "kroppsliga" skavanker)

3000-3500 kanske? Du har väl ett nakenfilter och lite annat lull-lull som du kanske skickar med?
/A
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Undrar hur det står till med matten... Och i vilken framtid jag lever i...

Köpte min Silvia i november 07 och ingen annan tid. Annars skulle ett går vansinnigt snabbt...

Vad tror ni om ett utrop på 2500?

:blush::blush::blush:

//Stefan (som är bättre på kaffe än på matematik uppenbarligen)
 

hrbrun

Well-known member
Undrar hur det står till med matten... Och i vilken framtid jag lever i...

Köpte min Silvia i november 07 och ingen annan tid. Annars skulle ett går vansinnigt snabbt...

Vad tror ni om ett utrop på 2500?

:blush::blush::blush:

//Stefan (som är bättre på kaffe än på matematik uppenbarligen)

Har verkligen Frk Silvia tappat halva sitt värde på 18 månader? Har fått intryck av att du sköter dina hobbyleksaker med omsorg. Jag går ju själv i uppgradings(tvångs)tankar och hoppas få kanske 3000 för henne... Är det att hoppas för mycket?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det finns en annons på blocket.se på en maskin som köptes i oktober förra året (2008). 3500 vill han ha.

Min Silvia är lite äldre än så och har väl fått sig en och annan liten repa i lacken med tiden. Hon är inte sunkig eller söndrig på något vis, men som ny är hon inte. Inte kroppsligt i alla fall...

//Stefan (som är omtänksam med sina saker men som trots detta lyckats repa frk Silvia)
 

hrbrun

Well-known member
Det är väl bara att sikta högt och hoppas på det bästa? Alla kaffeintresserade är väl inte lika nördiga/insnöade som oss, och hänger på RK stora delar av sin vakna tid.... :D
 

DS

Well-known member
En repa här eller där är väl inget problem? Jag sålde nyss min exakt lika gamla Silvia för 3000 och den är nog åtminstone nästan lika mycket använd som din Stefan.

Jag skulle förresten definitivt köpt en dubbelkokare (Domobar Jr) om jag hade 15 000 att lägga, men jag fick nöja mig med en HX för 5500, som jag är skitnöjd med. Det får bli en dubbelkokare i nästa uppgradering. Det finns förresten en Brewtus på blocket med kvarn mm för 14 000 om du kan tänka dig på begagnat: http://www.blocket.se/vi/20295834.htm?ca=10_s

Lycka till!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tror att det blir en Domobar för mig. Juniormodellen med dubbla kokare känns rätt. Bezzerran är snyggare, men ångspakens konstruktion kan jag inte förlika mig med riktigt. Gäller det de där pengarna så måste jag nog låta magkänslan råda...

//Stefan (som tackar alla kära forummedlemmar för input i frågan; det har varit givande)
 
Topp