Dags för nytt!

Tobiemme

Well-known member
jag tror att jag iakttagit att långa extraktioner ger mer vatten på ytan av pucken –*men sällan slaskig. (det händer bara när jag malt på tok för fint.) annars är det torrt och fint.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
vad får du för mätvärde på bryggtryckmätaren?

När jag fick mitt 22 sekunders-skott stod den högra mätaren på strax under 10. Pucken var då lite lätt slaskig och det fanns vatten kvar vid urtagandet av PF (dock sjönk detta omgående undan)...

//Stefan (som ändå blev himla nöjd med ovan nämnda skott trots kladd och kort(?) extraktion)
 

Tobiemme

Well-known member
hm. då är det väl bara doseringen som du bör labba med? jag är övertygad om att du kommer hitta rätt. :)
 

Tobiemme

Well-known member
p.s. när du nämner det så har jag nog också gjort en hel del "korta" extraktioner som smakat alldeles förträffligt! jag klockar i princip aldrig utan stänger av precis när blondering börjar misstänkas.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
När jag malde som jag brukar till Silvian så var kaffenivån, tampad, upp till ridgen i korgen. Jag vet ju att Synessokorgen kräver att fyllas (ca 20 g) för att ge ett OK resultat. Kanske är det samma här? Tycker iofs att korgen känns ganska djup jämfört med frk Silvias... Får ta och testa detta.

Jag brukar klocka bara för att se var jag hamnar. Låter inte klockan styra, utan har denna enbart som en koll.

Ska nog dessutom ta fortsatta teknikdiskussioner på ämnet i rätt tråd också...

//Stefan (som är tacksam att detta forum finns; hade nog snabbt tappat sugen annars)
 

hrbrun

Well-known member
Vet hur det känns. Jag har upplevt frustration med nya kvarnen också. Ändrat beteende helt enkelt, jobbigt när det kommer men skönt när det inte är nytt längre...
 

Tobiemme

Well-known member
jepp, precis så. även min vibi krävde lite inkörning. (sedan lade min gamla kvarn av...) ;)
men nu kör vi så det ryker & skummar!
:coffee:
 

PekkaB

Well-known member
Oj här händer det saker!
Har varit offline ett tag och helt missat ditt uppåtköp. Låter ju skönt med dubbla kokare. Intressant att du måste mala mkt finare för att få till extraktionstiden. Borde ju betyda att du antingen har högre tryck än i ms S eller att hålen i botten på filterkorgen är grövre.
Min erfarenenhet rent generellt är att ju finare malning desto större risk för slask.
Lycka till hur som helst!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp