Får alltid med kaffekorn i extraheringen

Fridolf

Well-known member
Är detta ett vanligt problem? Kör med Silvia och Rocky (just nu inställd på 9, även om det är en godtycklig siffra).
Det är inte så att espresson är fylld med kaffekorn, men jag skulle spontant gissa på 15 st små korn i botten.

Tips?
 

hrbrun

Well-known member
Kanske en taskig fråga, men gör du rent din maskin ordentligt mellan varje skott? Kan vara rester kvar från tidigare bryggning...
 

dan nilsson

Well-known member
Kanske en taskig fråga, men gör du rent din maskin ordentligt mellan varje skott? Kan vara rester kvar från tidigare bryggning...

hur tänkte du då ? skulle den gamla "smutsen" gå igenom filtret lättare än det färska kaffet ???

Det finns 2 alternativ, #1 du har spillt lite kaffe på tampmattan så det fastnar på spoutsen och sedan rinner ner i koppen.

#2 din filterkorg har några hål som är lite större än nödvändigt och således släpper igenom lite kaffe vid extraktion.

//dan
 

Pedant städtant

Active member
Jag får alltid med lite korn i varje shot
men det blev betydligt bättre när jag köpte en Synesso-korg

Testa att mala lite kaffe i korgen
skaka på den och det kommer garanterat att "snöa" kaffe ur den, så med andra ord är nog hålen lite stora
 

Fridolf

Well-known member
Jag flushar alltid mellan varje skott så och håller tampermattan ren och fin, men för det är det absolut inte en taskig fråga att ställa. Enkelt att glömma bort det grundläggande. Ska prova att skaka korgen innan nästa extrahering. Vad kostar synesso och var köpte du den? Kanske är dags att skaffa naket när jag ändå håller på.
 

demo

Well-known member
Jag har sett flera som har detta problem och de verkar vara ett silvia fenomen.

Alla som har en silvia får nog lite korn i botten, jag har oxå då men de inget som stör mig.

Jag tror inte de nåt du behöver oroa dig för iaf.

Fanns en tråd om detta problem förrut minns ja
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp