Kaffedrink med scotsk singelmalt?

vanhoffen

Well-known member
Jack Daniels är en ok majssprit men att kalla den whiskey är väl att ta i .. dock så är det det mest rockiga man kan dricka (bör altså inte blandas med åre pop) :D

Tror att rökiga whiskeys från typ Isly aldrig kan funka med kaffe dom är helt enkelt för smakrika.. ta då en kopp hederligt brygg med en juste cognac eller calvados till istället.. mums

Annars är ju Irish med bryggkaffe och Jameson/Tullamore en säker sak att satsa på ;)
 

Jay

Well-known member
Well whisky eller whiskey är väl frågan. Bourbon är för mig både godare och intressantare än någon single malt, men allt handlar ju om personlig smak.

Däremot håller jag med vanhoffen - kaffe med en calvados är grejen! Och Irish med Tullamore och bryggkaffe är väl det "klassiska" sättet...

Är det någon som vet hur en Irish ska presenteras i Coffee And Fine Spirits tävlingen?
 

robbowan

Well-known member
Irländsk whiskey... :cool:

Men gör man irish coffee på espresso, eller på bryggkaffe, traditionellt sett?

Om man ska vara petig så är det väl bra att följa kaffets karaktär och anpassa whiskyn efter det? Har du en "fruktig" whisky, använd ett fruktigt kaffe o s v. Således borde alltså Jack Daniels vara en ganska tacksam juice att blanda med en del kaffe på special kaffe marknaden

Annars låter det lite som att blodpudding är gott, ketchup är gott, blodpudding med ketchup borde alltså vara jättegott...

1. Bryggkaffe.

2. Hade glömt bort (nja...) att det är bourbon och Bundy som gäller i Oz. :lol:

3. Tja, min dam som inte är svenskfödd och dessutom anemisk har gjort en hel del intresanta saker med blodpudding så man skall aldrig säga aldrig. :lol:
 

Jate

Member
kanske inte riktigt...

... en kaffedrink med whisky, men gott är det:

4cl Xanté (päronlikör med cognacsbas)
Dubbel espresso

När jag tillreder den föredrar jag att likören blir något ljummen för att inte kyla ner kaffet, brukar hälla xantén i en kopp och låta den stå o värma till sig ovanpå maskinen. Dra shoten ner i koppen och avnjut sedan :)

likören kompletterar esprossons smak med sin sötma, en personlig favorit
 

MaZ

Well-known member
Irländsk whiskey... :cool:

Men gör man irish coffee på espresso, eller på bryggkaffe, traditionellt sett?

Annars låter det lite som att blodpudding är gott, ketchup är gott, blodpudding med ketchup borde alltså vara jättegott...

Traditionellt sett... Finns det ens kaffe på Irland? :lol:

I övrigt håller jag med dig, speciellt på stavningen. :cool:
 

mts

Well-known member
Well whisky eller whiskey är väl frågan. Bourbon är för mig både godare och intressantare än någon single malt, men allt handlar ju om personlig smak.

Däremot håller jag med vanhoffen - kaffe med en calvados är grejen! Och Irish med Tullamore och bryggkaffe är väl det "klassiska" sättet...

Är det någon som vet hur en Irish ska presenteras i Coffee And Fine Spirits tävlingen?

absolut, finns väligt mycket bra bourbon, makers mark och blanton är bland mina favoriter ihop med en jack daniels double barrel, blantons flaskor gör dem omöjliga att inte älska :)
 

vanhoffen

Well-known member
Viker mig ödmjukt...
Whisky ska det vara och inte whiskey.
Självklart kan amerikanarna göra bourbon men det jag ville åt var att det inte är whisky.
Majsprit var att ta i från min sida :D
 

Jay

Well-known member
absolut, finns väligt mycket bra bourbon, makers mark och blanton är bland mina favoriter ihop med en jack daniels double barrel, blantons flaskor gör dem omöjliga att inte älska :)
Själv är jag rätt svag för Jim Beam och Jack Daniels, de två mest kommersiella rock´n´roll juicer som finns...

robbowan: ja, det är rätt mycket bourbon här i Oz, men också en hel del (skit-)rom.
 

robbowan

Well-known member
Själv är jag rätt svag för Jim Beam och Jack Daniels, de två mest kommersiella rock´n´roll juicer som finns...

robbowan: ja, det är rätt mycket bourbon här i Oz, men också en hel del (skit-)rom.

Jag frågade om grejen med bourbon kontra whisky några gånger och en bartender han sa bara rakt ut: Vi har inte så sofistikerad smak helt enkelt. :lol:

Bundy fattade jag aldrig riktigt. Var ganska kul när jag gick ut och festade med ett gäng (svenska) tjejer som alla shottade vodka. Alla Ozzie blokes ville ju hänga runt oss självklart men de shottade sina bundy&coke (finns ju t o m på fat) för de fixade inte ren sprit - de som försökkte blev mer dyngade än damerna. :lol: :lol:
 

Jay

Well-known member
Sant. Faktum är att man sällan ser apraka Australiensare. Däremot så ger de assalongsberusningen ett ansikte. Har varit med mer än en som är precis lika fulla en hel kväll trots att de dricker hela tiden.
 

MaZ

Well-known member
Viker mig ödmjukt...
Whisky ska det vara och inte whiskey.
Självklart kan amerikanarna göra bourbon men det jag ville åt var att det inte är whisky.
Majsprit var att ta i från min sida :D

Whisky = Skotskt
Whiskey = Irländskt

Whiskey kallas även sånt elände som kommer från Nordamerika. ;)
 

Jay

Well-known member
Någon som smakat Mackmyra? Vad jag har hört så är den rätt tunn, som Glenfiddich typ?
 

robbowan

Well-known member
Vilken av dem... Den "Första utgåvan" eller de olika förserierna? Finns någon specialare också.

Har bara provat lite olika förserier men de var ju inte riktigt färdiga utan på experimentstadiet. Den nya har jag bara hört om från polare i barsvängen men den skall vara helt OK.
 

Jay

Well-known member
Antagligen förserierna. Hade en stammis när jag jobbade i bar som brukade åka dit och peta lite i tunnorna tydligen..

Har du provat tasmansk single malt? Här i WA har vi en känd single malt som heter Limeburners. Har inte provat den än, men enligt presidenten i The Whiskey Association här i stan så ska den hålla mycket hög klass! SKa kolla upp den vid nästa barrunda!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tänkte köpa en Mackmyra till en kompis i present men tänkte att njaa, det är nog inte hans smak, jag fick inte den känslan av viskyns färg och smakbeskrivning.

Och det var ju tur det, för han hade köpt en flaska och sade att den var intetsägande och enligt honom så.. "Den smakade inte så mycket. Eller visst, den var väl OK, men inte mer. Inte till det priset, då är de skotska godare och billigare".

Han fick någon 12 årig skotte (som jag glömt namnet på), vilket han verkade vara mycket nöjd med. Det var då vi kom in på pratet om Mackmyra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp