Kaffedrink med scotsk singelmalt?

robbowan

Well-known member
Ett tips är ju annars (om ni är i Sthlm) att gå på Akkurat eller Man in the Moon och ta in ettor för att prova er fram på Mackmyras olika - eller så har de ju ett lager på Fjäderholmarna också.
 

Jay

Well-known member
Vart ligger Man In The Moon?
Fan, Robbowan, vi kanske borde ha ett utbytesprogram - jag blir ruskigt sugen på Stockholm nu...
 

robbowan

Well-known member
Kanske det... MIM ligger på Tegnérgatan. Öppnade något år efter Limerick men har (tvärtemot irländaren) blivit bättre med åren.

Riktigt schysst utbud både på öl och whisky - även om det inte går att jämföra med Akkurat, men det är ju ganska svårt.

Apropå irländare så har, efter 17 år, The Dubliner flyttat från Norrmalmstorg till Holländargatan.
 

Jay

Well-known member
Ok, nu vet jag vilken bar det är, tack! Minns du Tre Backar runt hörnet från Limerick? Där var jag mycket som ung. De måste ha ganska stor del i många snorungars plötsliga intresse för Guinness ;)

Själv gick jag en del på Tudor Arms på senare år, tycker det är fantastiskt att de har John Bull bitter på fat! Min far brukade hänga där när de öppnade, så det är för mig ett riktigt klassiskt etablissemang!

Den belgiska öl-trenden har dock aldrig fastnat hos mig... tyvärr...
 

MaZ

Well-known member
Hur länge är Mackmyra lagrad då? Har dom inte startat för typ 10 år sen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur länge är Mackmyra lagrad då?

Medelåldern på Mackmyran är cirka fem år, vilket är en kort lagringstid för maltwhisky som normalt ligger 10, 12 eller 16 år på fat innan de lanseras.

Mackmyran har dock lagrats på mindre fat än de skotska kollegernas vilket ger en mer intensiv prägel från faten och en snabbare mognad.

:cool:
 

robbowan

Well-known member
Ok, nu vet jag vilken bar det är, tack! Minns du Tre Backar runt hörnet från Limerick? Där var jag mycket som ung. De måste ha ganska stor del i många snorungars plötsliga intresse för Guinness ;)

Själv gick jag en del på Tudor Arms på senare år, tycker det är fantastiskt att de har John Bull bitter på fat! Min far brukade hänga där när de öppnade, så det är för mig ett riktigt klassiskt etablissemang!

Den belgiska öl-trenden har dock aldrig fastnat hos mig... tyvärr...

Jo. Tre backar såg jag en del konserter på dessutom. Jag hade en polare som alltid tog hälften/hälften Guinness/lager. Han gillade det men jag föredrog (och fastnade för) Guinness. Jag förstår inte dem som säger att man bara kan dricka 1-2 st innan man är mätt.

Tudor har jag inte varit på sedan Kung Orre dog. Synd, för jag gillar ställen och John Bull (har t o m en sejdel därifrån - A-hrmmm... Preskiberat). :lol:
 

robbowan

Well-known member
Medelåldern på Mackmyran är cirka fem år, vilket är en kort lagringstid för maltwhisky som normalt ligger 10, 12 eller 16 år på fat innan de lanseras.

Mackmyran har dock lagrats på mindre fat än de skotska kollegernas vilket ger en mer intensiv prägel från faten och en snabbare mognad.

:cool:

Visa är ju lyriska över detta men det är väl lite (misstänker jag) som med vin att snabbare förfarande ger mindre elegant slutprodukt. Men jag kan ju ha fel. Kul grej dock och - som sagt - helt OK whisky.
 

Jay

Well-known member
Jo. Tre backar såg jag en del konserter på dessutom. Jag hade en polare som alltid tog hälften/hälften Guinness/lager. Han gillade det men jag föredrog (och fastnade för) Guinness. Jag förstår inte dem som säger att man bara kan dricka 1-2 st innan man är mätt.
Jag var aldrig någon Guinness fan, och jag kvalar nog inte på listan över dem som säger att jag bara orkar 1-2 sedan är jag mätt :blush:

Har en lustig anekdot från Tre Backar. Vi hängde där rätt mycket när vi var yngre som sagt, jag har blivit utslängd därifrån, spelat där gjort allt möjligt där, nästan alltid i ett fruktansvärt tillstånd som tillhör ungdomen. Hur som helst, en hel del år senare när jag blivit äldre och förståndigare skulle jag gå ut och ta en drink med en kollega. Hon gillade ställen som Lyyyydmars och annat på Stureplan, medan jag är en ganska enkel kille. Och eftersom vi var på Rådmansgatan, så gick hon med på en snabb drink på Tre Backar. Hon frågade vad det var för ett slags ställe, och jag sa som det var och att jag hängt rätt mycket där förr, i en mycket avlägsen tid.

Vi kliver in genom dörren, där sitter ett födelsedagskalas på ca 15 personer varav jag känner i stort sett alla. "Vilken överraskning" säger jag ursäktande till min kollega. Hon tittar misstänkt på mig. Så vi går bort till baren och ska beställa. Killen i baren tittar till på mig och säger: "Jasså du är här. Carlsberg Hof?", vilket måste erkännas var min standarddricka under många många år framförallt där... Min kollega har aldrig någonsin gått med på att jag inte fortfarande var stammis där. Hon tror helt enkelt inte på slumpen och bra personifierad service :nowink:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp