Kaffedrink med scotsk singelmalt?

johey

Well-known member
Jag är sugen på en god kaffedrink med skotsk singelmaltwhisky. Jag gillar espresso och jag gillar singelmalt, så kombinationen måste ju bara oslagbar. Sist jag sa så motbevisade jag mitt påstående, så nu behöver jag tips.

Jag vill dricka den ikväll, och det är för sent att åka ut och skaffa råvaror. Således behöver jag använda vad jag har, vilket är epsresso på bönor från Espresso House, skotsk whisky av Glenkinchie 12 år, Bowmore Isle 12 år och Talisker 13 år.

Har lite mjölk och vaniljsirap om det skulle behövas.

:coffee:
 

MaZ

Well-known member
Blandar du dom där grejerna så kommer du hamna i nåt slags helvete, det är jag säker på...

;)
 

treefinger

Well-known member
Jag skulle testa att göra en afogato spetsad med lite whisky. Det tror jag kan bli fint.. men jag skulle nog valt en som inte är så rökig.
 

johey

Well-known member
Äh. Det blev en öl istället. :) Men tanken behöver spinnas vidare på för att såsmåningom praktiseras. Fler goda tips mottages varmt.
 

mts

Well-known member
det funkar att göra kaffedrink på dalwhinnie + en kraftig espresso, men så fort du väljer något med lite mer karaktär så går det åt skogen
.... det är inte för inte som man använder irish blends för kaffedrink :)

För egen del har jag haft ett par äventyr med irish coffee... fast italienskt dvs med en skvätt grappa istället för whisk(e)y. Funkar riktigt bra sålänge inte grappan är alltför rivig.
 

mts

Well-known member
Det måste provas! Har du något bra recept i huvudet som skulle fungera i denna kontext?

whisky och socker (brun farin) i botten, rör tills allt lösts upp, fyll på med kaffe, i med sugrör och sked, sist vispad grädde på toppen.

just taliskern kommer förmodligen smaka skit, rökigheten och grädden gillar inte alls varann. När jag jobbade på bishops arms testade vi det mesta och som jag skrev ovan så är det enda vi alla kom fram till att det var drickbart var sött och mjukt... din kinchie är nog ett bättre val.
 

johey

Well-known member
Får helt enkelt prova mig fram. Men som jag tolkar antydningarna så är singelmalt bäst i sin renaste form, vilket i och för sig låter rätt vettigt. Ska man blanda med kaffe så gör man det bättre med någon billig blended? Något tips på vad jag ska ta hem från Systemet för att göra den bästa irish coffeen?
 

Tobiemme

Well-known member
en chansning kanske skulle vara den här: Bushmills 16-åriga. jag fick den rekommenderad som "whiskey till kaffet" på Akkurat och den funkade kanonfint! den har nämligen ett slags liten sötma som är fin till kaffet.
 

Jacob

Well-known member
Om jag förstått det rätt är Jameson vanligt i Irish Coffee. Den är snäll och sticker inte ut. Och så är den ju irländsk... och billig. Tänk på att inte vispa grädden för hårt. Från början tror jag grädden inte var vispad alls.

Har testat lite med kaffe och bara whisky, men det verkar bara bli surt och eländigt. Det behövs nåt gräddigt!
 

bsod

Well-known member
Irish coffee känns väldigt 80-tal, men varför inte...

Fast jag skulle nog röra ihop whisky, en mild single malt med lite sötma t ex Dalwhinnie eller Glenkinky (ursäkta stavningen, vad) med brun farin eller varför inte Muscovadosocker, sen göra ett dubbelskott i glaset eller koppen och istället för grädde (urk!) skumma upp lite vanlig mjölk.
Göra lite latte-art i form av en treklöver helst, och varför inte riva över lite god mörk choklad (gärna ngn Valrhona-sort).

Hoppsan, nu blev i alla fall jag sugen att testa - kanske till helgen, för nu väntar en ruskigt koncentrationskrävande arbetsvecka.:cool:
 

Nickeh

Well-known member
skulle nog kunna vara fint med en enkel och bara lite lite whiskey. Kanske kan spetsa med kaluha om man vill ha mer sprit i mixen.
Men tror att man ska hålla sig till ganska lite whiskey, skulle tycka att det skulle vara som roligast med en väldigt rökig whiskey kombinerat med ett ganska fylligt kaffe som inte har för skarp syra. Sött eller kanske något så groteskt som en monsun malabar. (Malabar är alltså ingen personlig favorit, dock inte förbjudet för andra att tycka annat.)
Kanske någon mer klassisk espresso blend som har mycket fyllighet och kraftig choklad, droppa i whiskey och smaka av eftersom för att se hur mycket kaffet klarar.
 

robbowan

Well-known member
Vet inte om jag skulle använda en single malt till en kaffedrink (ev en bra blended) men kan rekommendera en Cuban Coffee - fatlagrad Havana Club och samma procedur som till en Irish.

Värmer gott och funkar till damen också.
 

Microtimer

Well-known member
En lång bit från Single Malt starten men en bra kaffedrink.

Riktigt god klassiker....Hot Shot. En Galliano i barskåpet är aldrig fel.

2 cl Galliano
2 cl kaffe

Toppa med lätt vispad grädde
 

Jay

Well-known member
Något tips på vad jag ska ta hem från Systemet för att göra den bästa irish coffeen?
Irländsk whiskey... :cool:

Men gör man irish coffee på espresso, eller på bryggkaffe, traditionellt sett?
Om man ska vara petig så är det väl bra att följa kaffets karaktär och anpassa whiskyn efter det? Har du en "fruktig" whisky, använd ett fruktigt kaffe o s v. Således borde alltså Jack Daniels vara en ganska tacksam juice att blanda med en del kaffe på special kaffe marknaden

Annars låter det lite som att blodpudding är gott, ketchup är gott, blodpudding med ketchup borde alltså vara jättegott...
 

Stelah

Member
Köp hem en Tullamore, bättre än Jameson till en Irish, tycker jag. Kunskapen är baserad på empirisk vetenskap:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp