La Cimbali MD5

johey

Well-known member
Till min Nouva Simonelli följde en kvarn av märket La Cimbali och modell MD5. Det verkar vara en kvarn av äldre modell men den fungerar fint. Dock tror jag att det är dags att byta ut malskivorna. Är det bara att gå till ICA och köpa one size fits all, eller är det specifika skivor för just MD5? Vad kostar dessa att köpa? Finns det olika kvaliteter och prisklasser?

Kvarnen är dock en aning stor för vårt kök, så jag är sugen på att byta ut den. Dessutom skulle jag vilja ha utan dosator. Det kommer nog bli en Anfim.

Det finns ett 4-siffrigt räkneverk som visar hur många portioner man har tryckt ut ur dosatorn. Den står nu på 7983, men om den är inne på första varvet förtäljer inte sagan. :) Hur som helst är kvarnen i gott skick både ut- och invändigt, så när malskivorna är bytta lär den mala 7983 portioner till utan problem.

Vad kan man tänkas få för en sånhär rackare? Den har ju större kapacitet än vad som är brukligt i ett normalt kök, och att sälja en kvarn som säkert kan vara 10 år till ett café kanske är klurigt.

Den maler mer noggrant än min före detta Rocky, så det är ju absolut inget fel på kvarnen. Den låter dock mer, vilket jag tror delvis kan bero på slitna skivor.

Om någon känner sig sugen på kvarnen och har vägarna förbi Akalla är det bara att knacka på så maler vi lite och tar ett skott eller två.
:coffee:
 

johey

Well-known member
Oh ja. Ska knäppa några. Här är en jag har på lager, men det ska gå att fånga någon bättre.

la-cimbali-md5
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp