Faema Compact: Renovering och hjälp

mikotekniko

Well-known member
Hej,

jag har precis köpt en Faema compact =)
Jag har frågor:

har någon en manual?
en sprängskiss?
funkar det med dunkar under skåpet? (har ej möjlighet till vattenanslutning. kanske ska prata med hyresvärden)
behöver jag backventil? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22637039
Kan jag backflusha en sånhära?
Vad får jag tag på riktigt ångrör? Det var någon konstig auto-skummar-sak på.

ös på! Nu drar jag ut och letar dunkar och en backventil. Fasen vad liten min krups-kvarn känns nu... :D
 

Bilagor

  • IMG_1296.jpg
    IMG_1296.jpg
    78.5 KB · Visningar: 129
  • IMG_1285.jpg
    IMG_1285.jpg
    71.7 KB · Visningar: 58
  • IMG_1276.jpg
    IMG_1276.jpg
    90.5 KB · Visningar: 62
  • IMG_1274.jpg
    IMG_1274.jpg
    115.3 KB · Visningar: 84

mikotekniko

Well-known member
Så har jag köpt fel slang på clas ohlson, den ska vara vinklad och så är det lite "hals" innan gängorna börjar så kopplingen fick inte grepp på maskinen. Nytt besök imorgon!
Nu blir det en massa rengöring istället. En bättre lördagskväll kan man inte önska sig.
 

Pac

Maskindoktorn
har någon en manual?
- http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3429&highlight=Faema+Compact
- http://www.homeroasters.org/php/forum/viewthread.php?forum_id=32&thread_id=323

- http://www.eunasa.com/en/producto.php/common-parts/by-brand-scheme/coffee-machines/faema_ple

funkar det med dunkar under skåpet? (har ej möjlighet till vattenanslutning. kanske ska prata med hyresvärden)
- Jag har för mig att den har inbyggd backventil så det borde gå, men det vet du snart själv. ;)

- Ja, om du inte har någon och skall köra på dunk...;):D

Kan jag backflusha en sånhära?
Jajamen! :)

Vad får jag tag på riktigt ångrör? Det var någon konstig auto-skummar-sak på.
- Svensk ÅF = Primulator
- Kolla också med www.espressoxxxl.de, de har ganska mycket.

Lycka till! :)
 

Pac

Maskindoktorn
Miko, det är en robust och bra maskin du ger dig i kast med. Det enda som är komplicerat i den är inloppsvattenventilen. Ta många bilder på den när du tar isär den och märk upp allt. Det är väldigt enkelt att växla fjädra eller ventiler med resultatet att den inte funkar längre.

Det här skall nog gå bra skall du se. :)
 

mikotekniko

Well-known member
Miko, det är en robust och bra maskin du ger dig i kast med. Det enda som är komplicerat i den är inloppsvattenventilen. Ta många bilder på den när du tar isär den och märk upp allt. Det är väldigt enkelt att växla fjädra eller ventiler med resultatet att den inte funkar längre.

Det här skall nog gå bra skall du se. :)

Tack tack!

än så länge har jag bara tänkt kolla om den ö.h.t. funkar! Behöver hitta en r15 vinklad koppling som når fram till mina gängor på inloppet.

Dessutom vill jag ju ha en backventil och den har invändig r25 och den behöver jag nån adapter på så jag kan koppla den på min inloppsslang som för närvarande är r15.

Jag är sjukt peppad på denna dag!
 

mikotekniko

Well-known member
Jag fattar inte hur jag ska koppla på min inlopp på en såhär krånglig koppling. Det når ju inte fram till gängorna för "halsen".
 

Bilagor

  • faema_compact_hals.jpg
    faema_compact_hals.jpg
    17.7 KB · Visningar: 79

mikotekniko

Well-known member
Nu har jag mina dunkar och har lyckats få in vatten i maskinen men det verkar inte gå igenom pumpen. Det inbyggda vattenfiltret lyckas vi få med samma vattennivå som dunken men efter det kommer inte vattnet in. Vad gör vi fel?

Jag kan även nämna att det inte finns någon inbyggd backventil.
 

mikotekniko

Well-known member
Evreka! Vi körde igång bryggning och då började det komma vatten och den sög vatten ur dunken även om den stod på golvet. Jag är så lycklig!
Några problem bara:
1. Det låter från en ventil på ovansidan av kokaren som jag antar är OPVn
2. det kommer inte tevatten i de mängder som skulle kunna resultera i en kopp te.
3. Vattennivåmätaren visar noll.

Två frågor:
1. Ska den "burra" hela tiden?
2. Vad gör ratten längs ner till vänster? Den med våg-symbol.
 

Pac

Maskindoktorn
1. Det låter från en ventil på ovansidan av kokaren som jag antar är OPVn
Nej, OPVn är det inte. Det är med största säkerhet säkerhetsventilen som blivit gammal. Den är en säkerhetsdetalj och skall bytas med jämna mellanrum. Ta en bild på den så att jag inte dömmer ut något annat...:blush:

2. det kommer inte tevatten i de mängder som skulle kunna resultera i en kopp te.
Inte alls konstigt, du har inget vatten i kokaren
3. Vattennivåmätaren visar noll.
Antingen är det stopp eller så har du inget vatten i tanken. Det är troligtvis också anledningen till att den står och brummar hela tiden. Den försöker nog pumpa in vatten i tanken...
 

Pac

Maskindoktorn
1. Ska den "burra" hela tiden?
Den försöker nog pumpa in vatten, så ja. Den komemr att fortsätta pumpa tills tankmätaren får kontakt med vatten. Prova med att ta av kontakten på tankmätaren och tryck kontakten mot tanken. Slutar den pumpa när du fått kontakt så funkar tankfyllningen elektriskt. Då får du söka anledningen till att den inte fyller tanken i vattensystemet
2. Vad gör ratten längs ner till vänster? Den med våg-symbol.
Det är en tryckknapp som fyller tanken när man har vattenledningstryck till den.
 

mikotekniko

Well-known member
Nej, OPVn är det inte. Det är med största säkerhet säkerhetsventilen som blivit gammal. Den är en säkerhetsdetalj och skall bytas med jämna mellanrum. Ta en bild på den så att jag inte dömmer ut något annat...:blush:
Faema10.jpg

Den saken som tittar rakt ut på dig här är det. Den har iofs lugnat sig avsevärt nu. Den kanske bara behövde bli lite blöt och varm?

Inte alls konstigt, du har inget vatten i kokaren
Antingen är det stopp eller så har du inget vatten i tanken. Det är troligtvis också anledningen till att den står och brummar hela tiden. Den försöker nog pumpa in vatten i tanken...
Jo nu tror jag att jag fått vatten i kokaren men kanske inte tillräckligt. Maskinen burrar på ett sätt direkt vid start och när jag brygger blir det ett annat burr. Efter ett tag slutar den burra helt och det kommer inget vatten ur brygghuset.

En annan kul grej: jordfelsbrytaren gick innan. Ska kanske kolla över elektroniken så den ser OK ut... :angry:

Imorgon tar jag isär sakerna och kollar så det är fritt blås i rören.

Stort tack Pac!
 

mikotekniko

Well-known member
Den försöker nog pumpa in vatten, så ja. Den komemr att fortsätta pumpa tills tankmätaren får kontakt med vatten. Prova med att ta av kontakten på tankmätaren och tryck kontakten mot tanken. Slutar den pumpa när du fått kontakt så funkar tankfyllningen elektriskt. Då får du söka anledningen till att den inte fyller tanken i vattensystemet
Det är en tryckknapp som fyller tanken när man har vattenledningstryck till den.

Att det går trycka på den knappen är jag tveksam till... sitter som berget!
den går däremot att vrida lite på men det verkar inte hända något.
 

mikotekniko

Well-known member
Ska jag ringa snubben som sålde den? Han lovade att maskinen fungerar och det verkar det ju vara si och så med. Är det han eller jag som är lurad när maskinen kostade 2300kr?

En annan tanke. Det är ju inbyggd behållare för vattenfilter och jag fattar inte hur det ska kunna suga vatten från en dunk på golvet om vattnet ska gå via filtret. Hur blir det sug genom filtret? (inlopp i botten och utlopp lite längre upp)

Ser på denna bild på en annan compact att det ska vara en packning i botten.
 

Bilagor

  • faema_compact_vattenfilter.jpg
    faema_compact_vattenfilter.jpg
    12.6 KB · Visningar: 20

mikotekniko

Well-known member
Idag hittade jag lite kalk och bös.
picture.php


Sen fick jag igång manuella fylla-tanken-knappen (våld)
picture.php


Sen släppte en skruv tillslut och min tumme slog emot något hårt.
picture.php

Sen upptäckte jag varför det är bra med jordfelsbrytare.
picture.php


Imorgon ska jag ta loss kokaren och se om jag kan rengöra den!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp