Faema Compact: Renovering och hjälp

Pac

Maskindoktorn
Det är membranet i pressostaten som åldras. Det blir styvare med åren. Kanske dags att renovera den?
 

mikotekniko

Well-known member
En annan sak. Gummiupphängningen till pumpen är lite sisådär. Har någon tips på var man får tag på tjock gummimatta som man kan skära till?

Eller kan jag göra någon annan lösning?
 

Pac

Maskindoktorn
Det finns renoveringskit till den typen av pressostat.

Angående gummi behöver du något som är värmebeständigt.
 

mikotekniko

Well-known member
Vad härliga ni är med alla hjälpsamma inlägg! :)

Jag vill bara inflika att maskinen inte går alls lika varm längre och espresson är nog godare nu. Ångröret är på väg och snart ska det skummas!

Har någon i Malmö ett portafilter med tryckmätare på? Jag är riktigt nyfiken på mitt bryggtryck.

PS. Vad underbart det är att kunna göra backflush! Det känns så bra att spola bort skiten. DS
 

mikotekniko

Well-known member
i onsdags ringde primulator och sade att röret skickas till service-makaren.
I fredags eftermiddag ringde jag service-makaren och undrade om han fått röret och han sade att han troligtvis skulle komma förbi i helgen med det om inte skulle han ringa på måndagen. jag frågade om pris för fjärde gången och han svarar "det är överkomligt".
ingen ringde i helgen och ingen ringde igår (måndag)
jag ringde nu och han svarar att "ja det har kommit, det är bara att hämta"
jag frågar om priset och då svarar han "700kr +moms"!!! plus packningarna!

jag börjar ifrågasätta honom och då säger han att "delar till restaurang-maskiner kostar så mkt. det är inget konstigt."

Jag inser att jag är dum som inte begärt exakt pris innan jag beställt men jag har faktiskt bett om det och om man jämför med espressoxxl.de är det 3ggr dyrare.

jag är så arg och besviken att jag måste gå och slå på något just nu!
 

kellogs

Well-known member
säg till honom att det inte är överkomligt...man har ju ångerrätt etc...betala packningarna och beställ från espressoxxl.de
 

mikotekniko

Well-known member
Nu har jag kommit överens med Service-makaren. Jag betalar packningarna jag fått och han returnerar röret.

Nytt rör från espressoxxl.de är på plats och jag skummar så ofta jag kan! Bilder kommer!

PS. Espressoxxl är billigt och bra. Jag betalade 15 € i frakt. DS
 

Cane

Member
Mikotekniko: hur går det med din Faema Compact? Är du nöjd? Lägg gärna upp lite bilder så vi får se hur den blev till slut.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp