Problem med Gaggia Classic

clichy

Member
Hej,

Jag har problem med min Gaggia classic maskin. Förmodligen är det jag som gör nåt fel dock.

När jag startar vattnet så blir det oftast "mussvansar" ner i espressomuggarna, precis som det ska se ut. Kaffet brukar smaka rätt okej.
Men i själva filterhållaren är det översvämning med vatten i den, som om vattnet inte kan rinna igenom. Är det för hårt/löst packat? För grovt/fint malet? Behöver packning eller filter bytas eller liknande? Jag är ganska ny på maskinen och övar fortfarande på att få en perfekt espresso!

Tack för svar
Emma
 

treefinger

Well-known member
Kan du beskriva det där med översvämningen lite närmre? Jag tolkar det som att du har en vattnig puck. Isåfall tror jag det kan bero på att du doserar för lite. Testa att använda lite mer kaffe i filtret.
 

clichy

Member
när jag har gjort kaffet och tar bort filterhållaren så är själva filterkoppen full med både kaffe och massa vatten. så det blir stopp på något sätt tror jag så att vattnet inte går igenom.. kan testa det med mer kaffe.. =)
 

Marv

Well-known member
Om det smakar gott, spelar det väll ingen roll om det är litet vattning puck ?
 

treefinger

Well-known member
Låter nästan som att trevägsventilen inte fungerar så bra, den ska ju suga ut vattnet ner i spillbrickan när man stänger av bryggningen. Pucken brukar vara relativt torr efter ett skott.
 

Microtimer

Well-known member
Jag tycker snarare att det låter som om du har väldigt finmalet kaffe som dessutom är hårdpressat. Så blir det för mig med min Gaggia när jag maler kaffet extra fint.
Lite vattnet ligger kvar ovanpå kaffet i filterhållaren och det ser inte jag som några problem personligen iallfall. Pucken i sig är däremot hård och fin.
Och precis som Marv säger, Så länge kaffet smakar gott...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp