*Ledsen* kaffet bara rinner igenom, ännu en maskin trasig?

sannispannisen

Well-known member
Här har jag två bilder, då och nu.
Denna maskin köptes för mindre än en vecka sen.
http://sannispannisens.blogg.se/2009/march/till-kaffeforumet.html

Jag tampar lika hårt, gör ingen skillnad, men det känns som att den blir överhettad.:eek:hmy:

Min första isomac maskin blev också för varm efter ett tag, köpte en jura impressa som funkade felfritt, tröttnade dock på den eftersom den inte gjorde tillräckligt starkt kaffe.
Köpte en café italia c3 som jag var nöjd med...tills den också blev överhettad.

Den tredje maskinen är ju en gaggia evolution, funkade felfritt ända tills jag råkade ta bort handtaget lite för snabbt så det "smällde" till lita grann.

(precis som min kille gjorde med italian, det var då en blev så skum)

Jag använder dock en extrakontakt/slarvsladd, jag kanske bör stoppa i elsladden i den kontakten som el-killen var här och installerade?

"skarvsladden " (en sån med massa uttag i) kanske inte är jordad? kan det bli nån slags kortslutning?

Varför rinner kaffet bara igenom??:unsure:
Jag har satt i både lite och mycket kaffe.
 

sannispannisen

Well-known member
jag har en ganska dålig kvarn
http://kaffegrossisten.com/shop/show_product_pictures.asp?artnr=45-50208

vet att jag behöver en rejälare, fick den i present.
den finmaler helt okej om jag skakar runt kaffet, det räcker inte att bara trycka på knappen för då mals inte de översta bönorna.

problemet är bara att i början, de första dagarna så fick jag till jättefin crema, sen testade jag att köpa zoegas espresso palazzo bara för att se om det blev lika gott i denna maskin som i c3:an

men jag vet hur viktigt det är med bra kvarn och bönor, men ändå...ett test bara.

det var första gången som det bara rann igenom, sen testade jag med mauro de luxe och även det kaffet rann igenom.

jag har även en plast-tamper, ska köpa en riktig i dagarna!

MEN! även med plast-tampen blev det fin crema i början!!
 

GLC

Well-known member
Kanske värt att prova att mala kaffet i butiken eller någon kaffebutik och se om det går bättre med färska bönor malda i vettig kvarn?
 

sannispannisen

Well-known member
ja, jag ska testa nu att verkligen finmala som jag gjorde ibörjan, kanske har jag slarvat lite?

zoegas färdigmalda ser inte proffsigt ut!

men jag ska köpa en riktig kvarn, och göra som du sa.
 

johey

Well-known member
Köp inte färdigmalet på burk! Det är mer anpassat för mokabryggare eller 500-kronorsmaskiner. Gå istället till en kaffebutik och be dem mala för en riktig espressomaskin.

Det låter som att du har en knivbaserad kvarn, och med den får du förmodligen inte tillräckligt jämn malning för att kunna användas till en riktig espressomaskin.

Lycka till!
 

Daffy Duck

Well-known member
Det finns faktiskt några färdigmalda som är lite finare malda och funkar för espresso:

Mauro Special Espresso
Miscela d'Oro Gusto Espresso
Passalaqua Cremador

Annars är de ofta som Johey säger trots att det står "espresso" på förpackningen; anpassade för moka-bryggare.
 

sannispannisen

Well-known member
Det finns faktiskt några färdigmalda som är lite finare malda och funkar för espresso:

Mauro Special Espresso
Miscela d'Oro Gusto Espresso
Passalaqua Cremador

Annars är de ofta som Johey säger trots att det står "espresso" på förpackningen; anpassade för moka-bryggare.

okej, tack!

Jaha det visste jag inte att de var.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Plast-tampern har inte så mycket att göra med resultatet som kvarnen... En sådan där hackare är det verkligen omöjligt att få till rätt malning... jag menar hackningsgrad på.

Skönt att få reda på vari felet ligger, även om det blir mindre skönt att behöva betala för en ny kvarn. :) Ett par tusen kommer en duglig kvarn att kosta (om du köper nytt).

:coffee:
 

sannispannisen

Well-known member
okej, jag tänkte mig compak k-3, men min kille blir nog inte så glad.
Jag byter espressomaskiner som folk byter strumpor /min kille

har inte sett nån sån begagnad heller, och 5000 är kanske lite saftigt, men jag får hålla utkik.
 

zix

Well-known member
Det är värt det. Du kommer kanske till och med att sluta byta espressomaskin, det kan du alltid locka din kille med.
Finns annat billigare än compak k-3 också om du behöver gå ner i pengar. Anfim KS Self är väl billigare, till exempel. Rocky och Minimoka också. Men visst, k-3:an är ju snyggare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp