Blanda ditt eget recept på Musetti

Malabar

Well-known member
Mixtrar lite med blandningar för att trimma in Promac kvarn och maskin. Har inte programerat den ännu. 5 knappar vara av 2 ger samma "enkel", 2 samma "dubbel" och 1 "av/på" samt 1 switch "av/på".

Funderar och tycker det är konstigt med samma funktion på sista knapp och på switchen?

Efter tips här körde jag en 1/2kg Musetti brun. Blev lite konstig av den innan jag förstod att det var all robustan som kofein kickade mig. Vidare kändes den lite i syrligaste laget.

Testade sedan en på av Kahls lilla svarta plastpåse vanliga espressobönor rostad sent januari. Den var ganska väl balanserad men något för lätt rostad tror jag. Tänkte pusta ut lite och prova rosta en påse Café Edouard (60%R/40%A) nyss hemburen från Guadeloupe. Blev dock besviken för det var redan rostat i påsen för länge sedan. Bara hö smak, slängfärdigt.

Nåväl åter till Musetti (efter att ha kikat på MediaMarkts alla bönvarianter som bara förbryllade) köpte en blå 1kg påse. Den var mjuk och fin i smaken men blev lite för klen både för espresso och Latte.

Provar fn att blanda fifty fifty från Musetti blå och brun. Det ger bättre balans.:coffee:

Kvarninställningen har provats en del och nu är pucken ganska torr efter "lagom?" tamptryck med aktuell inställning. Tidigare var den alltid blöt länge vilket nog berodde på för finmalet så vattnet stannade inne efter skottet.

Någon som provat samma recept?
 

Malabar

Well-known member
Förklarande bilder

Påsarna med kaffe för att vara extra tydlig.
 

Bilagor

  • PIC_0726.jpg
    PIC_0726.jpg
    48.5 KB · Visningar: 35
  • PIC_0729.jpg
    PIC_0729.jpg
    53.9 KB · Visningar: 32
  • PIC_0724.jpg
    PIC_0724.jpg
    46 KB · Visningar: 26
  • PIC_0725.jpg
    PIC_0725.jpg
    49.7 KB · Visningar: 32

jb

Well-known member
Grundtanken med den programmerbara elektroniken är att kunna ha två olika långa enkla och två oilka långa dubbla... samt en "continous". Den manuella brytaren är en gardering så att du ska kunna göra kaffe även om elektroniken skulle slås ut.

Nu slipper du fundera.
 

Malabar

Well-known member
AHA då får man tuna lit på tamp och kvarn för att få 25-30s per dryck.

Kör flush mha dubbelknappen 1st 1gång sedan 1gång till något senare. Det rensar och tempar lagom tror jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp