Ny i forumet, frågor och bra bönor till presskanna

stipok

Well-known member
Hej!

Jag är ny här på forumet och i kaffevärlden. Tog mina första stapplande steg med en nyinköpt enkel kaffekvarn förra helgen och så här i efterhand kan man ju fundera på varför jag inte köpt en för länge sedan. Det är verkligen helt otroligt vilken skillnad det gör att byta från icas vakuumförpackade färdigmalda kaffe till någorlunda färska bönor som man mal själv!

Har redan börjat slänga långa blickar efter någon enklare kaffemaskin som kan göra god espresso och cappuccino, men det får blir när ekonomin är mer stabil.

Efter att ha läst lite på forumet känner jag mig nästan som en modern Alice i Underlandet som ramlar ner i en helt ny värld. Varför finns det till exempel en liten ventil på kaffepåsarna man får hos sin lokala fackhandel eller på internet, men inte på ica? När jag köpte kvarnen fick jag med en påse bönor som hette Yrgichaffee (typ) från Etiopien som var mycket goda. På påsen fanns en liten ventil som verkar släppa ut luft men inte in någon. Varför bemödar man sig med en sådan i stället för att bara svetsa igen påsen vid tillverkningen?

Hur gör ni för övrigt med bönorna så att de håller sig goda länge? Köper man helt enkelt väldigt små påsar eller återförsluter man dem på något bra sätt? Jag har tidigare hört att det ska vara bra att ställa in kaffet i kylen eller frysen. Är det någon som har testat?

Är det någon som kan tipsa om goda bönor som passar bra till kaffebryggare och presskanna? Jag behöver proviantera nu till helgen.

/Martin
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen (till detta underbara land...)

Du funderar lite över ventilen som finns i kaffepåsen med bönor som någon bryr sig om. Den finns där för att bönorna "gasar av sig" efter rostning, och skulle man täta till påsen helt med nyrostade bönor så skulle den helt enkelt gå sönder.

Det gäller att inte lagra kaffet för länge, köpa hela tiden och njuta hela tiden är det som gäller.

Ett fantastiskt kaffe för press tycker jag att "Panama Sweet Honey" från Johan & Nyström är, så det får bli mitt tips.
 

Martin N

Active member
Välkommen till forumet!

När kaffe är nyrostat avsöndrar bönorna koldioxid. Ventilen är till för att påsarna inte ska explodera av ett övertryck. Att det är en envägsventil är för att hindra syre från att komma in i påsen och snabba på oxideringen och kaffets åldrande, kaffe håller sig färskt längre om det inte kommer i kontakt med syre.

Hur man gör med sitt inköpta kaffe varierar ganska mycket. Men att köpa små påsar och att använda påsförslutare eller någon form av vakuumburk är nog det bästa/enklaste tipset. Jag har själv inte provat att kyla/frysa kaffe men jag har läst lika mycket positivt som negativt om det och tycker själv att det blir ett onödigt och jobbigt extra moment.
 

larjo11

Well-known member
När man stoppar in påsen i kylen/frysen blir det lite kondens i påsen. Detta gör att kaffebönorna åldras fortare än om du har dom mörkt i ett skåp och pressar ut den mesta luften ur påsen innan du försluter den.
 

jesperC

Active member
Godaste jag druckit från pressakanna på senare tid är ett Harrar Longberry. Tror det var från Himalaya-butiken i hötotorgshallen, fantastiska blåbärstoner. Kör med ett Harrar från Åre kafferosteri nu med det är inte alls lika bra.

//j
 

selanderm

Well-known member
mm Harrar.. DaMatteos harrar väntar på öppning i min kaffehylla, fantastiskt gott.
Rostdatum 3/3 men skulle vänta att öppnas tyckte de på KM, påsen åker i kvarnen på fredag. Kan inte bärga mig...
 

stipok

Well-known member
Tack för era snabba svar!!

Jag blir verkligen sugen på att testa era förslag på bönor! Är det hötorgshallen i stockholm som gäller för kaffe, eller finns det fler bra butiker i centrum eller ut mot bromma?

Om färskrostade bönor verkligen avger så mycket CO2 att man behöver ventilera ut den, så måste ju det betyda att de hela bönor som ex zoegas och arvid nordqvist säljer i vanliga butiker helt enkelt inte är färska, för i så fall borde även de påsarna ha varit försedda med ventil.

-Det låter som om jag ska sluta köpa kaffe på ica :)
 

TheJaff

Well-known member
Om färskrostade bönor verkligen avger så mycket CO2 att man behöver ventilera ut den, så måste ju det betyda att de hela bönor som ex zoegas och arvid nordqvist säljer i vanliga butiker helt enkelt inte är färska, för i så fall borde även de påsarna ha varit försedda med ventil.
Hmm, jag köper allt som oftast Zoegas bönor (rekommenderar Zidamo Ethiopia) och jag är 99% säker att deras påsar har ventil.
 

Fillip

Active member
Åres Harrar är fin i press, fruktigt och ganska sött.
Även Åres Rwanda passar finfint tycker jag :)
 

stipok

Well-known member
Hej igen!

Efter era svar var jag tvungen att gå förbi kaffehyllan när jag handlade igår och visst fanns det ventiler på påsarna med hela bönor!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp