Ladugårdsfyndet- La Cimabali Junior.

Microtimer

Well-known member
Svärfar, fd egenföretagare med förflutet inom storköksbranschen hälsade på härom dagen. Jag bjöd på en förträfflig Latte, men misslyckades med lattearten. Som svepskäl så angav jag att min Gaggia har för dåligt ångtryck beroende på att den enbart har en kokare.
Hmm säger svärfar. Jag har en stående med dubbla kokare i Laggårn...en La Cimbali Junior. (till saken hör att han har en enkel Krupps helautomatisk espressomaskin på diskbänken).
Den har frusit sönder så det föreligger ett visst reparationsbehov. Och fast vattenanslutning är ju besvärligt.
Vilket helgerån, sa jag. Det är ju en drömmaskin....(för mig iallfall).
Så nu står den på en bänk i tvättstugan, ett steg i rätt rikting.

Den behöver en rejäl upputsning för att bli fräsch igen.

Mitt största problem är hur jag skall övertyga honom om att göra en bytesaffär med mig. Min Gaggia mot La Cimbalin.....
Förslag nån?

DSC00311_2.JPG
 

Microtimer

Well-known member
tja, det kan jag väl om du tycker det är besvärligt att kika på en så sliten maskin...
men allvarligt talat så är jag mest förvånad att den inte skalades ner med automatik....
 

Microtimer

Well-known member
Det här med storleken xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx...men det är klart det var ju inte i bild sammanhang iofsig.
 

inline

Well-known member
Lycka till! Hoppas du får till maskinen. Jag har också en maskin med sprucken kokare (Faema compact) pga av att den frysit sönder. Jag planerar att försöka laga den och jag tror det går att hårdlöda
 

TTobbe

Well-known member
Tipps

Till renoverare som har problem med spruckna metallsaker jag känner en snubbe som har en mekanisk verkstad som är helt suverän på att svetsa och löda han har fått betyget norra europas bästa svetsare. Han har gjort mycket svetsarbeten åt professor Kaj Sigbond på uppsala universitet vi snackar vakumklass. Svarvar och fräser gör han också.:)
 

Microtimer

Well-known member
Nog har det frusit sönder saker i maskinen.
Servicebolaget i Luleå har ett gigantiskt reservdelslager tack o lov...
 

Microtimer

Well-known member
Japp, det går framåt. "koppardildon" som det heter på fackspråk :) är trasig och ny är beställd, ej levererad. Så det är ungefär som inför julen, vänta vänta vänta.
 

Microtimer

Well-known member
En bild på den sönderfrusna heatexchangern, gjor i förnicklad koppar. Man kan tydligt se kopparn lysa igenom. Den är förvandlad till oigekännelighet tack vare det milda våld som behövdes för att få ut den sen den expanderat på plats i maskinen.
DSC00332_edited.JPG

Tyvärr är bilden lite oskarp, fotad med en mobilkamera....
 

Microtimer

Well-known member
Så här ser en oskadad heat exchanger ut.(och jag skiter faktiskt fullkommligt i att skala ner bilden).
DSC00330.JPG
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp