Är skillnaden på smak markant när det gäller halvautomatiska och "manuella"?

sannispannisen

Well-known member
Om man hittar en halvautomatisk maskin (inkl kvarn och bra bönor) som man tycker gör gott kaffe, som t. ex denna eller denna
Altså två simpla maskiner som jag tycker gör gott kaffe med rätt bönor. (t.ex kahls inferno)
:blush:
Så undrar jag om skillnaden hade varit markant om man i stället hade kört dessa bönor i en manuell maskin som typ denna

Vad tycker ni själva som testat espresso från halvautomatiska som varit helt okej, mot de andra, går de ens att jämföra eller är det blask enligt er?:)
 

arto

Well-known member
Tycker skillnaden är ungefär som natt & dag. Däremot inte sagt att det ena är bättre eller sämre. Gillar manuella maskiner till det dom är avsedda för: espresso. Dom bästa helautomatisk aär mycket bra på att göra lite större kaffen, ungefär 0,5 till 1 dl (mindre volymer resulterar i en ojämn extrahering med en tunn och genomskinlig smak tycker jag). Med rätt bönor (tex senast Amaro Gayo från Estate Coffee) får man en oerhört god lungo, men det är inga rena espressomaskiner (för mig).
 

Daffy Duck

Well-known member
Om man hittar en halvautomatisk maskin (inkl kvarn och bra bönor) som man tycker gör gott kaffe, som t. ex denna eller denna
Altså två simpla maskiner som jag tycker gör gott kaffe med rätt bönor. (t.ex kahls inferno)
:blush:
Så undrar jag om skillnaden hade varit markant om man i stället hade kört dessa bönor i en manuell maskin som typ denna

Vad tycker ni själva som testat espresso från halvautomatiska som varit helt okej, mot de andra, går de ens att jämföra eller är det blask enligt er?:)
Jag skulle nog vilja påstå att alla tre maskiner du räknar upp är manuella. Alla tre kräver en separat kvarn. Du maler och doserar kaffet, och sedan packar det i handtaget. Därefter i med handtaget i maskinen och sedan trycka på "kaffevattnet".

Av de två billigaste skulle jag definitivt gå på Gaggian, som faktiskt är en seriöst byggd (om än billig) espressomaskin, jämfört med C3-maskinen. Gaggia har bl.a. riktiga handtag i metall, medan den andra är i smäckig plast.

Att sedan jämföra Gaggian med den dyrare Giotton är väl kanske inte helt rättvist, men tillräckligt bra espresso för att göra de flesta nöjda kan du definitivt få från Gaggian. Tänk även på att en kvarn är viktigt för att lyckas få en bra espresso, det gäller både små och billiga, som stora och dyra maskiner.
 

sannispannisen

Well-known member
Jag skulle nog vilja påstå att alla tre maskiner du räknar upp är manuella. Alla tre kräver en separat kvarn. Du maler och doserar kaffet, och sedan packar det i handtaget. Därefter i med handtaget i maskinen och sedan trycka på "kaffevattnet".

Av de två billigaste skulle jag definitivt gå på Gaggian, som faktiskt är en seriöst byggd (om än billig) espressomaskin, jämfört med C3-maskinen. Gaggia har bl.a. riktiga handtag i metall, medan den andra är i smäckig plast.

Att sedan jämföra Gaggian med den dyrare Giotton är väl kanske inte helt rättvist, men tillräckligt bra espresso för att göra de flesta nöjda kan du definitivt få från Gaggian. Tänk även på att en kvarn är viktigt för att lyckas få en bra espresso, det gäller både små och billiga, som stora och dyra maskiner.

Okej!
Jag har precis varit och köpt den där gaggian, de första bönorna jag testat är mauro de luxe, handtaget känns verkligen rejält ja jämfört med den på c3:an.
Mauros bönor känns ganska syrliga jag är då mer för kahls inferno, alla pratar ju så gott om de luxe, det är kanske jag som gör nåt fel?(gillar inte syrlighet)

Jag har en dålig kvarn, en liten med "knivar" som snurrar, en sån billig. Jag vet att jag måste köpa en riktig kvarn.

tack för svaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp