Vad gör jag för fel!!???

CafeCreme

New member
Jag har precis fått en KRUPS -kombinerad bryggare och espressomaskin. Den har något år på nacken(max 2). Jag väntar på att vattnet ska bli varmt. Sätter i brygghuvudet och kör igång maskinen. Det låter och börjar komma kaffe men efter ca 4-5 sekunder så rinner det kaffe överallt. Ibland blir det till och med som en liten explosion med sump överallt. :huh:
Vad är felet?
Hjälp mig snälla!!
 

Init13

Well-known member
Kan vara flera problem..

först så skulle jag tro att du har för mycket kaffe i filtret. Sedan kan det vara så att det är för finmalet samt alltför hårt tampat.
Börja med att minska mängden kaffe i filtret. Problemet kvar. Mal lite grövre. Problemet kvar. Tampa lite lösare. Fortfarande problem. Då kan det vara en rengöring av maskinen som behövs.

Det kommer säkert mera tips in snart :)
 

kellogs

Well-known member
låter som om packningen har svårt att hålla tätt...är den hel? har du rengjort?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rinner det kaffe överallt? Det låter som en packning som är trasig eller något. Kaffet ska bara komma ut ur den lilla pipen avsedd för det, inte "överallt".
 

bingo

New member
Rena skiten

känner igen problemet. Hade en en Krups XP 2050 och felen började som du beskriver. Min gick sönder 1 månad efter att garantin upphörde. Sök på Krups både på svenska och utländska forum så ser du att många har samma eller liknande problem. Du behöver inte söka exakt på din modellbeteckning utan sök på alla liknande. De har i stort sett samma innanmäte.

Aldrig mer en Krups

Bingo
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp