wtf händer med mitt Presso kaffe?

PoPr

Active member
Det är något galet med min Presso kanna! (För inte kan det vara mig det är fel på ;) )

Försöker få gott kaffe i min Presso, men det verkar vara klurigare än jag tänkt (helt omöjligt). Jag har haft den flera år, men senaste året har den legat oanvänd i ett skåp.

Använder en Hugi Koffea kvarn för att mala bönorna. Jag har testat mala från den tredje grövsta malningsgraden (det blev totalt smaklöst kaffe), till två grader under "medium" (då följde det sump med i kaffet och blev typ kokkaffe...

Brygger på det sätt som beskrivs på stumptowncoffee.com.

Har testat en ljus böna, Kenya och en mörk böna, Malabar tror jag den hette, samt en blandning av de två. Det fungerar inte! Det smakar värre än jobmeal-kaffet på jobbet!! :(

Är det min Presso som är kass, fel bönsort, eller jag som helt enkelt suger?
Hjälp! :)
 

puttec

Well-known member
Det känns nästan som om det vore ngt skumt med Presskannan. För har du provat olika sorters kaffe och olika malningsgrad så borde du hittat någon som funkar bra.
 

majkeloak

Well-known member
dosering, dragtid och vattentemperatur är två viktiga parametrar som kan påverka resultatet väldigt mycket.

Om kannan är kass eller ej lär bara påverka hur mycket sump det blir, knappast själva smaken, såvida kannan och pressfiltret är rent.

typ 7g kaffe per dl vatten
lite grövre malning än elbrygg, så att det inte blir så mycket sump
Vattnet skall typ koka upp men sedan svalna så det slutar bubbla.
Rör runt ordentligt i när vattnet är påhällt
låt dra 3-4min.
Grövre malning kräver längre tid än finmalet.

Håll dig till en grovlek som inte ger så mycket sump, jämför med det från ett paket färdigmalet, elbrygg
Variera tiden åt båda hållen en halvminut i taget per gång

något att börja med.
/Mikael
 

PoPr

Active member
Ska testa att vara lite mer noggrann med doseringen nästa gång.. Hoppas att det är så enkelt! Hittills har jag tagit 4-5 "kaffemått" (alltså 4-5 mått nymalt kaffe) för två koppar kaffe (4dl). Jag kanske har underdoserat! Jag är ny på det här med att mala själv.

Någon som vet hur mycket ett kaffemått med bönor väger förresten? För det nymalda kaffet är ju fluffigare än färdigmaldt fulkaffe...

Nästa test blir tyvärr inte förrän på måndag då jag drar söderut över helgen...
 

rotlas

Well-known member
Jag är själv nybörjare och strulade en hel del i början när jag började mala själv. Jag kan inte avgöra vad som är fel i ditt fall. Däremot kan jag säga att malabar var ett av dom första bönorna jag började med och jag tror inte att det är bra nybörjarbönor. Den är inte så aromrik och dessutom tycker jag att den har en aning bränd smak. Efter en tids experimenterande så kom jag fram till att den vann på kort extraheringstid(3 min) men den fick inte mer smak på det sättet, bara bättre smak.
Min poäng är att det finns många faktorer som kan göra kaffet dåligt och gillar man inte bönorna blir det ännu svårare.
 

zix

Well-known member
Kan också tänkas att bönorna är mörkare rostade än vad ditt "fulkaffe" är rostat - och inte minst att det är mindre syra i ditt hemrostade kaffe: malabar är inte precis känt för att ha hög syra, är det monsun malabar så är det ännu lägre syra - och rostar man det dessutom mörkt så försvinner ännu mer. Däremot kan den ha kraft och kropp i sig.
En ljust rostad Kenya borde dock ha rätt hög syra, men är den för ljust rostad så försvinner "kroppen" istället.
Sen bör du kanske väga kaffet om du vill vara säker på att du inte får för lite i kannan - du säger ju själv att det blir fluffigare med kvarnen.
7g per kopp eller 55g/liter är en referens att utgå från, men man får variera upp eller ner i mängd (oftast upp) beroende på smak.

Bra beskrivning på stumptowncoffee.com. Får du blomningen i kaffet som beskrivs? Om inte, skaffa färskare kaffe.

Det kan ju förstås också vara dags för ny presskanna, om t.ex. filtret är korroderat eller nåt.
Kan du beskriva hur kaffet smakar, även om det tar emot?
 

Mathias

Well-known member
Om jag följer beskrivningen på stumptowncoffee.com med min lilla trekoppars så sjunker temperturen väldigt mycket under bryggningen. Därför har jag provat mig fram till en annan metod:

Förvärma kannan med kranvatten, i mitt fall ca 50C.
Slå i det fullt kokande vattnet i kannan
Häll i malet kaffe och snabbt på med locket (då har jag 93-94C i kannan)
Pressa ned halvägs och dra tillbaka ganska snabbt (kaffet virvlar då runt)
Gör om press manövern ytterligare en gång efter ca 1 minutes.

Jag tar inte av locket och rör om. Pressmanövern vispar runt kaffet väldigt effektivt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Någon som vet hur mycket ett kaffemått med bönor väger förresten? För det nymalda kaffet är ju fluffigare än färdigmaldt fulkaffe...

Nja, jag vet inte vikten, men när jag hade min Coffea och presskanna på jobbet tog jag alltid 7 mått - alldeles under strukna - till 7 dl vatten. Använde skopan till Bodum-kannan. Malgraden varierade lite beroende på kaffet, men det handlade alltid om MEDIUM +/- ett steg.

//Stefan (som inte har alla grejjorna på vare sig hela eller halva disbänken utan i ett skåp jämte maskinerna)
 

PoPr

Active member
Jag har hittat rätt!
Medium + 1 steg i Coffea-kvarnen och 4 kaffemått bönor av Finca de Licho (?) i pressokannan. Dragtid 4-5 minuter. Himmelskt gott!!! :lol:

Senaste inköp var El Quetzal. Den gjorde sig inte lika bra som presso (eller jag kanske inte hittat rätt malgrad+extraktionstid till den), men OJOJ vad god den var som mocka, MUMS!! :)

Snart snart har jag råd att köpa espressomaskin, wohoo!

Tack för tipsen allihopa i denna tråd förresten!

//Björn (som efter detta inte kommer köpa bönor från någon annanstans i Umeå än Costas)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp