J&N Panama Sweet Honey

Jacob

Well-known member
Nyöppnad Panama Sweet Honey (29/1), fråga:

Hur görs den bäst som espresso? Har kört några skott nu, 20-25 sek, ca 16-18g, blev kraftfull och kändes som demo skrivit i en annan tråd väldigt koncentrerad. Upplevde den inte fullt så söt som många verkar tycka. Känns som om den inte kom till sin rätt.

Tjänar man på att låta den flöda ordentligt? Jag höll den som sagt rätt kort och droppande i minst 10 sek. Blonderade vid 20 sek; har lite problem med kanalisering (två "maskhål" 1 cm kring mitten av pucken). Dock verkade hela konen (kör naket) blonda ungefär samtidigt och inte bara halva eller delar av den, vilket borde bli fallet vid kanalisering, om jag fattat rätt.

Tips från amatörer och proffs uppskattas! :blush:
 

Tobiemme

Well-known member
jag fick till den först mot slutet av påsen – och framförallt: när jag sänkt bryggtrycket till precis 9 bar. den riktiga sötman kände jag när den fått droppa aningen längre än supertajt ristretto men absolut innan blondering. jag överdoserar, men inte så mycket.
 

Jacob

Well-known member
jag fick till den först mot slutet av påsen –*och framförallt: när jag sänkt bryggtrycket till precis 9 bar. den riktiga sötman kände jag när den fått droppa aningen längre än supertajt ristretto men absolut innan blondering.

Tack Tobiemme för snabbt svar! Får jag pressa dig på konkretisering? "Aningen längre än supertajt ristretto" innehåller för många vaga termer för att jag i min amatörmässighet ska kunna översätta detta i praktiken. (Ca 10 sek dropp inkl. fuskpreinfusion -> blondering vid 20 sek = 4 cl blev det alltså för mig, inte helt nöjd med smaken än.)

jag överdoserar, men inte så mycket.
...så mycket som jag eller menar du "så mycket" i allmänna termer?

Förlåt om jag är petig med orden, vill tolka dig rätt! ;)
(Har ingen möjlighet att mäta trycket; fick den justerad på Adesso för kanske två år sen och det är ju ett tag sen.)
 

Tobiemme

Well-known member
hehe – jag önskar jag kunde ge dig mer precisa svar! ;)
ett försök: min vanliga ristretto på dubbel slutar oftast på strax över 2 cl, så till J&N PSH skulle jag säga typ 3-3,5 cl. (jag kör väldigt sällan mätglas, så ta mina siffror mer som en fingervisning.)
doseringen som funkade bäst skulle jag uppskatta till mellan 18 och 19 gram. (kör förstås inte våg heller...) lycka till! :)
 

rotlas

Well-known member
Jag upplever inte heller att jag lyckas få till "Panama Sweet Honey" men i mitt fall är det som presskanna. Detta efter att jag trasslat ett tag med Åre Los Lojanes. Jag tycker inte att 4 min och maximalt grovmalet med min dualit fungerar. Ökade jag till 5 min tyckte jag det gick bättre men långt ifrån så god som jag önskar. Jag använder 2,5 dl vatten för 16 gram bönor. Jag har inte varit så jättenoggrann med temperaturen men den bör i vilket fall inte varit för låg. Är det någon som har haft liknande problem och är det något som har ett perfekt recept för dessa bönor med presskanna?
 

Englund

Well-known member
Jag skulle rekommendera att du doserar något något mer, ca 7 gr/dl vatten = ca 18 gr till 2,5 dl vatten.

-Koka 5 dl vatten i vattenkokare
-Förvärm presskannan med en skvätt vatten
-Häll ut vattnet och häll i kaffe
-I med varmt vatten som nu sjunkit från 100 C till ca 95
-Rör om
-Rör om igen efter halva tiden
-Efter 4 minuter, ta bort sumpen på toppen med två skedar
-Pressa och häll upp direkt

Alternativt kör man omvända metoden och låter filtret vara i botten och häller kaffe och vatten ovanpå. Blir lite mer stök, men å andra sidan i princip ingen sump kvar i presskannan = man behöver inte hälla upp allt kaffe på en gång...
 

Coffea

Member
Oh! så roligt att höra att det är fler än jag som gillar Panama Sweet Honey. Det var mitt absoluta favoritkaffe på Barista Camp 09!!!
 

mts

Well-known member
ja jösses, den där ska jag slänga upp när jag besöker ngt vettigt ställe "en kaffe tack, aningens längre än supertajt ristretto" och se vad som händer. Ser personen bakom disken ut som en fågelholk kan man vända på klacken och gå därifrån, börjar han/hon skratta så är allt bara bra.
 

rotlas

Well-known member
Jag skulle rekommendera att du doserar något något mer, ca 7 gr/dl vatten = ca 18 gr till 2,5 dl vatten.

-Koka 5 dl vatten i vattenkokare
-Förvärm presskannan med en skvätt vatten
-Häll ut vattnet och häll i kaffe
-I med varmt vatten som nu sjunkit från 100 C till ca 95
-Rör om
-Rör om igen efter halva tiden
-Efter 4 minuter, ta bort sumpen på toppen med två skedar
-Pressa och häll upp direkt

Alternativt kör man omvända metoden och låter filtret vara i botten och häller kaffe och vatten ovanpå. Blir lite mer stök, men å andra sidan i princip ingen sump kvar i presskannan = man behöver inte hälla upp allt kaffe på en gång...
Tack jag ska göra ett försök imorgon!
 

GLC

Well-known member
Alternativt kör man omvända metoden och låter filtret vara i botten och häller kaffe och vatten ovanpå. Blir lite mer stök, men å andra sidan i princip ingen sump kvar i presskannan = man behöver inte hälla upp allt kaffe på en gång...

Hur får man denna att fungera metod att fungera bäst? Provade häromdagen och resultatet blev ett mycket gott och sumpfritt kaffe, dock när man drar upp pucken så hamnar det ju lite kafferester på kanterna, som nog lätt kan ramla ned i kannan igen. Nån som har testat detta och har något tips?
 

Englund

Well-known member
Till att börja med det självklara: man måste ta bort locket som stången sitter på. Sen brukar det bli något bättre om man lyfter till ungefär hälften tills det börjar bildas en "puck", och då börjar rotera pucken sakta medans man lyfter. Då släpper kaffet från glaset en aning, och det blir något mindre sump på kanten. Men det blir alltid lite sump som jag helt enkelt tar bort med fingret och sköljer av under kranen ett par gånger...mao inget man gör när man har gäster, utan bara till sig själv ;)
 

GLC

Well-known member
Aha, ska prova roterandet lite. Locket tog jag självklart bort, annars hade det blivit rejält mkt söligare :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,623
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp