Automatik eller inte?

Coffeehead

Well-known member
Vad tycker ni om espressomaskiner med automatik (portionering) tror jag det kalas. Under min resa i europa så såg jag många ställen som använder detta men i italien var det inte lika vanligt utan man stod och vaktade för att stänga av manuellt, jag vet att det är många av de "bättre" ställena i Stockholm som också kör manuellt. Samtidigt så känns det mer praktiskt med automatik då man kan vara effektiv och göra annat under tiden, tex servera andra drycker, smörgåsar etc, vilket borde vara mer effektivt i en bar. Vill någon ha en lungo eller ristretto så går det ju att köra manuellt också. Varför jag frågar är att jag funderar på att köpa en 2 gruppare till hemmet och den har automatik.
 

zix

Well-known member
Många maskiner med sån automatik som du beskriver har också en alternativ knapp, eller ett alternativt sätt att trycka på någon knapp, som ger dig manuell funktion. Du bör alltså kunna få båda funktionerna i en.
Just det, du skrev själv om det - "så går det ju att köra manuellt också". Så egentligen är det väl inget problem, utan snarare en tillgång om du har automatisk dosering? Om du sen behöver det hemma eller inte, tja... ska du ta hem mycket folk och brassa käk eller bjuda te samtidigt som du gör kaffe? Isåfall kunde det väl vara motiverat, annars vet jag inte.

Dock verkar det som att i kaffebarer där man sätter ribban lite högre på sitt kaffe så tittar man på det, hur det rinner, och stänger av i tid, innan det börjar blonda - det kan vara variationer på några sekunder som det handlar om, men många kaffen är så väldigt personliga och känsliga för förändringar i luftfuktighet, packning, malgrad, temperatur m.m. att man måste titta på det, annars kanske man står där med en kopp med en stor vit blobba i creman. Så ska du använda doseringsautomatiken så är det nog bra att ha ett lätt-extraherat, förutsägbart kaffe också.
 

Coffeehead

Well-known member
jag brukar köpa Elena Bar på Caffè Ugo och när de serverar så använder de automatik när det är mycket att göra och verkar köra på manuellt när det är lugnare men jag har aldrig fått nån espresso som liknar det du beskriver. Därimot smakar det i min smak bra.

För att ta min fundering ett steg längre, kan det ha med kostnaden att vissa inte har det. En espressomaskin med automatik är väl ganska mycket dyrare än en manuell? I Italien verkar manuella vara vanligt på de flesta barer men där står oftast en och sköter bara kaffet och behöver inte tänka på något annat. Alla maskintillverkare verkar tillverka med automatik så de borde väl anse att det inte är dåligt för kvaliteten på kaffet utan snarare en hjälp till att alla kaffe som serveras ska bli "lika". är jag fel ute eller kan detta stämma på något vis?
 

theseal

Kaffeterroristen
Automatiken är inte prisavgörande på maskiner i den klassen. Det handlar nog mer om vilken ambition man har, vilka traditioner som finnes osv.

Jag har själv en maskin med dosering men "stänger ofta av" manuellt.
 

zix

Well-known member
Coffeehead: nä, det är ju bra om du inte får en sån - det är mer baristans verklighet jag tänker på. Men självklart kan man inte ge ett sånt shot till kunden. Får man ut sämre kvalitet så får man ju slänga och göra om.

Att alla blir lika automatiskt är ju bra om man vill slippa vakta av-knappen. Men tänk på att "lika" bara betyder lika mycket volym vatten som pumpas igenom filtret. Eller under lika lång tid kanske, det beror väl på maskinen. Men att skotten skulle bli likadana bara för att de rinner lika lång tid, så funkar det ju tyvärr inte (utom på vissa typer av kaffen då, kanske, men då får man allt ha väldigt bra kontroll på alla andra parametrar också).
 

Spider

Well-known member
Jag hade en sådan maskin tidigare och det man gör är att programera enkel resp dubbel espresso. Problemet jag upptäckte (jag som ofta byter kaffesorter) är att dosering givetvis varierar beroende på kaffesort /malning etc, det blev alltså inte lika bra resultat med det automatiska doseringen, utan jag gick över till den manuella knappen till slut.
Jag tycker att manuella altnativet är bättre sen tycker jag om det hela manuella ritualen.
 

AA

Skottjägare
För hemmabruk är dom programmerbara knapparna guld värda.
Du ställer in knappen för den enkla på ca 15cl och varje gång du startar en bryggning så gör du det via denna knapp. Du bryter sedan flödet manuellt när du är nöjd.
Denna funktion är grymt effektiv när till exempel din hund bestämmer sig för att hoppa upp på bänken och klippa en påse av ditt nyköpt och nyrostade kvalitetskaffe från Etiopien, närmare bestämt Aricha lot 17. När du då springer iväg och försöker rädda 5-hundrakronorskaffet så slipper din maskin tömma tanken i spillbrickan (hungakräket är snabb!). Kan ju vara så också att svärfar ringer och grabben gömt dom 3 dectarna och du måste svara i kobran i sovrummet. Svärfar kan snacka när han sätter igång...

Fråga mej inte hur jag vet...
Detta är den enda funktion som jag saknar på Speedstern jämfört med gamla GS3:an.

/AA
 

Coffeehead

Well-known member
Ok, kul med era olika tyckanden. Jag är lite inne på det som du AA säger att det är en bra extra funktion vid vissa tillfällen. Att inte alltid behöva vakta. Jag byter inte kaffe så värst ofta och tycker mig ha ganska bra koll på de övriga bitarna så jag tror nog att det skulle fungera för mig i så fall.
 

zix

Well-known member
AA sa:
Denna funktion är grymt effektiv när till exempel din hund...
:D :D :D
Japp, det är då jag är glad att min levamaskin aldrig gör mer än 60cl. Så länge jag inte glömmer den i nedfällt läge (oändlig pre-infusion)...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp