Brygger väldigt dåligt!

Har en Butler kaffebryggare som har slutat att fungera tillfredsställande. Den brygger väldigt dåligt, de är nästintill bara vatten med små kaffekorn kan man uttrycka det som. Är de dags att begrava den här maskinen eller finns de något man kan göra?
 

zix

Well-known member
Om du inte har tid eller ork att avkalka så skulle du också kunna överväga alternativet presskanna. Jag vet inte hur stor prisskillnaden är på en rejäl sats med avkalkning och en presskanna, men fördelen med presskanna är att den knappast lär kalka igen igen. Och kaffet lär bli bättre också.
 
Vad ska man avkalka med och vad kostar det? Priset är ju lite avgörande då de handlar om en 200-kronors bryggare :)
 

mts

Well-known member
lite citronsyra bara, brukar stå på påsen har jag för mig hur pass koncentrerat du ska blanda.
 
Köpte ättiksprit och gjorde som det stod på beskrivningen, gissa vad som hände? Absolut ingenting! Möjligtvis att de blev ännu sämre faktiskt...
 

Brölar

Well-known member
Hur gammal är bryggaren och har Du avkalkat den förut? Ättiksprit brukar ju funka fast om den är rejält nergången så kanske inte den rekommenderade dosen räcker. Jag skulle pröva en 1+1 blandning och låta den stå och dra i maskinen minst en timme.
Ibland behövs det flera avkalkningar för att det ska lossna. Lycka Till!
 
Den är runt 4-5 år gammal och har inte avkalkats innan. Har dock inte använt den så mycket, kanske använder den i genomsnitt en gång i veckan knappt. Men det konstiga är att de kom på direkten, har inte märkt av något av att kaffebryggaren brygger dåligt. Om de nu är avkalkning som gäller fortfarande ska jag då enbart använda ättiksprit (har 3dl kvar).
 

zix

Well-known member
Presskanna-alternativet rycker närmare...

Jag har dock ingen koll på Butler. Den kanske är värd besväret?
 
Presskanna-alternativet rycker närmare...

Jag har dock ingen koll på Butler. Den kanske är värd besväret?
Köpte väl den mest för att den var snygg (svart/alu) och för att den var väldigt liten och billig. Men har suttit runt och letat lite grann och den där Moccamaster som jag läst mycket bra om är lite intressant nu, då Siba har kampanjpris för 990 kr. Man kanske skulle slå till på en sådan kvalitetsmaskin?
 

zix

Well-known member
Tja... de är ju bra, om än lite dyrare än presskanna. Vet dock inget om Sibas kampanjmaskin, men det finns väl flera nöjda Moccamasterägare här på forumet, hursomhelst.
 
Har idag kört med 3dl ättiksprit och 3dl vatten och de händer fortfarande ingenting, kanske att de blir mer "utspett kaffe". Så de blir till att åka till återvinningen med den. Hur som helst så ska jag köpa en ny kaffebryggare, dock blir de ingen Moccamaster för att den är för stor och "snikvarianten" har allt för många lösa delar och har fått en hel del minus i diverse tester. Men att brygga excellent kaffe kan den.

Nu undrar jag om de finns någon liten och smidig kaffebryggare i den här storleken: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/30754?opendocument&markID=90-15-10 som har godkänd temperatur (tror de va 92-96 grader).
 

Daffy Duck

Well-known member

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp