veckans i-lands-problem, eller hur skall jag lösa andra-kvarns-frågan?

theseal

Kaffeterroristen
En tanke som gnagt mig (och säkert många andra) under en ganska lång tid aktualiserades av vår vän selmanderm i morse när vi telefonerade: "andra kvarnen"

fan man behöver en sån, just face it.... vilket är jobbigt.... Jag har under en tid förträngt detta behov och lunkat på lite i mitt kaffe-liv med samma böna och få eller inga utsvävningar eller fördjupningar utan mest brakat på och varit djävligt nöjd med min setup och vad den presterar...

Säg den lycka som varar förevigt.. idag brast något inombords och jag fick inse min situation och genast ställs man inför problematiken...

1) man skall förklara för bättre hälften nyttan och behovet av en kvarn till, nog så svårt.
2) man skall hitta "rätt" kvarn, då kraven på en andra kvarn i mitt fall är helt annorlunda än på kvarn-primo.
3) utseendet... kanske det svåraste... hur får man kvarnarna att lira ihop på bänken på ett estetiskt tilltalande sätt?? K6:an dvärgar de flesta kvarnarna och det får ju inte se ut som nåt dinkey-toys liknande miniatyr därbrevid...

kraven på en andrakvarn i mitt hushåll är att agera kvarn åt lite sköjjigare kaffe som annars får stryka på foten av ren och skär lathet; jag orkar helt enkelt köpa nåt sköjj single estate för det är så mekkigt att tömma och ställa in brontokvarnen för 250gram. Sen skall den även vara MYCKET enkel att ställa om mellan espresso, press och turkiskt (väääldigt finmalet) detta ställer stora krav på kvarnen.


Ja, detta var väl mer raljerade än något annat och jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av er fellow-entusiaster... kanske sympati och medhåll inför svårigheterna och dynamiken i att balansera sitt missbruk av prylar och dyrt kaffe..

Hade jag ställt mig och sagt detta i något annat forum, IRL eller annorstädes så hade man nog blivit duktigt idiotförklarad....

tack för att ni lyssnar.
 

GLC

Well-known member
Själv kör jag espresso i min Brasilia samt handvevande Zassenhaus till press/guldfilter etc.

Fungerar bra för mig men jag skulle inte vilja ändra malningsgrad på Zassen hela tiden direkt...
 

Daffy Duck

Well-known member
Hm, kanske den nya Baratza Vario skulle vara något för dig?
Fast det är klart, den kommer ju definitivt att se ut som en plastleksak brevid K6:an...
 

Daffy Duck

Well-known member
Eller kanske en till K6, med påsnäsa. Jag har påsnäsa på min K6:a, och kör den mest till presskanna, men även som andrakvarn till espresso. Går snabbt att ställa om, och sen behöver man ju inte tippa i hela påsen med bönor i hoppern heller... :)
 

theseal

Kaffeterroristen
en till K6 är givetvis det som känns mest aktuellt, dock kräver det lite arbete med avseende på fundament och bjälklag osv.. Det är ju en rätt stadig pryl sas..
 
Klart du ska ha en till kvarn, omväxling och flexibilitet förnöjer!

Väljer att citera RATM:

"Why stand on a silent platform?
Fight the war, fuck the norm!"
 

Axel

Well-known member
Theseal sälj k6, spara lönen en månad och köp två Robur en doserless och en med doser!
 

Tobiemme

Well-known member
thanks for sharing.
jag har upplevt att det är oväntat enkelt att ställa om mazzern från espresso till brygg eller presso, tack vare spaken och graderingsskalan. den tror jag dessutom skulle funka estetiskt med K6.
lycka till!
 

doppio

Well-known member
Trodde jag behövde två kvarnar förr, men det behovet känns inte lika aktuellt längre.

Men sen ska jag väl tacka mina överskåp, hade inte de funnits hade det säkert stått en Mazzer-kvarn där nu.
 

Lars

Well-known member
När det gäller motiveringen så behövs det ingen. Du får helt enkelt uppgradera och bara låta den gamla "bli kvar". Funkade för mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp