kaffe i jönköping?

perra p

Member
hallå i cyberspace -finns det något riktigt gott kaffe i jönköping? har hittills stött på vidbränd kolsvart variant i glasbubbla som stått på värmning i 2 timmar..... :eek:hmy:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, det är stendött med gott kaffe i Jönköping. I alla fall senast jag gjorde ett besök. Men kanske går det att få hyffsat kaffe hos Waynes Coffee? Med tanke på att caféet ser väldigt påkostat ut så borde de väl också ha satsat några kronor på utbildning... kanske.
 

josef

Well-known member
hos waynes får du flera deciliter i koppen. tror en dubbel var runt 1,5 dl sist jag kollade. Så nej. Jkpg fungerar inte kaffemässigt.
 

Jacob

Well-known member
Om man vill ha ok bryggkaffe är det Nyfiket vid Tändsticksområdet som gäller. De maler åtminstone själva och när det är hyfsat med kunder så brukar kaffet vara fräscht och ibland faktiskt riktigt gott. Billigt också.

Själv bor jag på Österängen och gör rätt ok espresso i min Gaggia :). Har idag beställt ett PID-kit, så snart blir det jämn kvalité också!

Waynes.. nääe.. hemskt hemskt och dyrt. Ändå hamnar jag där ibland för sällskaps skull. Man vill ju inte isolera sig i sin nördighet.
 

duenorth

Well-known member
Håller med dem andra här ovanför. Det är bedrövligt att man inte kan få en ok kopp kaffe i en stad med strax över 100.000 invånare.

(Bor också på Österängen så den som vill kan först gå förbi Jacob och hans gaggia och sedan förbi mig och prova min silvia :) )
 

perra p

Member
Om man vill ha ok bryggkaffe är det Nyfiket vid Tändsticksområdet som gäller. De maler åtminstone själva och när det är hyfsat med kunder så brukar kaffet vara fräscht och ibland faktiskt riktigt gott. Billigt också.


Själv bor jag på Österängen och gör rätt ok espresso i min Gaggia :). Har idag beställt ett PID-kit, så snart blir det jämn kvalité också!

Waynes.. nääe.. hemskt hemskt och dyrt. Ändå hamnar jag där ibland för sällskaps skull. Man vill ju inte isolera sig i sin nördighet.

OK, el fiko nuevo it is -riktigt trevlig gammal fabriksmiljö med tegel, och där mötas båd gothare och pensionärer, nice!
 

Jate

Member
På vägen ut mot österängen och Jacob o duenorth kan ni ju alltid passera förbi Rosenlund och min Gaggia classic! :) Verkar som att Jönköpings bästa kaffe finns österut!

/Jakob
 
Det borde ju finnas gott kaffe på t ex Kahls kaffe & the handel, för de säljer ju enbart dessa saker och tillbehör så de borde ju knna brygga riktigt gott kaffe. Jag har själv köpt lite kaffe där (senast en espresso) och det gick ner snabbt.. :lol::lol:
 

Jacob

Well-known member
Vet inte vem han är,
vet inte vad stället ligger/finns.
Men "lattelakejen"
(http://lattelakejen.blogspot.com/2009/03/cafe-cappuccino.html)
ger Lakatos chokladbutik & café betyget 5,5/6 i betyg.

Ligger på Brunnsgatan. Trevligt ställe, kör med Colcafé. Vet inte om det är ett ok märke, men när de gör kaffet själva smakar det inget vidare.

Det borde ju finnas gott kaffe på t ex Kahls kaffe & the handel, för de säljer ju enbart dessa saker och tillbehör så de borde ju knna brygga riktigt gott kaffe.

Ja man tycker väl det... de är duktiga på bryggkaffe, men sen går åsikterna isär ang. espressokaffet. (Har hört att de har nån "bryggrost" (jag vet, det finns inget som heter så, men kaffet säljs som vanligt bryggkaffe) som funkar bra till espressobryggning.) Kahls i centrum tog för övrigt bort sin fina tvågruppare och ersatte den med en automatisk maskin. Lite synd.

Harläst för ett tag sen att nyfiket låg back... Så nu gäller det att dricka mkt kaffe
De beslutade att behålla cafét och sluta servera mat, så det kommer finnas kvar! Men det kanske är bäst att stötta dem så mycket som möjligt ändå. De har ändå stans bästa bryggkaffe. :blush:
 

Jay

Well-known member
Har bott i Jönköpingstrakten för en del år sedan, bl a när Salotto23 grabbarna var i gång. Det var som att komma hem till Stockholm när de öppnade. Sen bytte stället händer och förföll fullständigt! Tändsticksområdets fik, Nyfiket, är ett klassiskt svenskt fik som inte bjuder på några överraskningar direkt, men det är bättre än det där kackiga Zoega haket uppe på stan som alla går till...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp