Råd om vilken maskin.

Init13

Well-known member
Hej alla,

Behöver lite råd på vad som kan passa mig bäst. Det jag har att välja på är Andreja Premium, Vetrano, Bezzera Galatea Domus, Bezzera BZ07. För emot, vilken skulle ni rekommendera. Kanske annan maskin passar bättre, förslag?

Mitt personliga val är Bezzera Galatea Domus.

Hjälp mig i min svåra koffeinångest :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Personligen skulle jag ha valt den rotorpumpsförsedda QM Vetrano! Tycker den levererar stabilare resultat än de övriga maskiner du nämner. Kan bero på pumpen, då de övriga har vibrationspump.
 

zix

Well-known member
Du verkar ha bestämt dig för H/X, det gör ju valet lättare.

Bezzeramaskinerna ligger nog bygg- och prismässigt mer åt liten kaffebar-maskin till, medan Andrejas Vetrano och Premium är mer gjorda för hemmabruk. Så för min del sorterar jag bort Andrejamodellerna direkt. Kvar blir då de två Bezzera.
BZ07 får min röst, eftersom jag tycker att Galatea Domus är lite "för mycket" designmässigt för många kök. Den behöver liksom en egen pelare i köket, BZ07 är mer lättplacerad.
När det gäller prestanda tror jag knappast att du blir besviken på någon av maskinerna. Alla fyra är nog bra.
 

Daffy Duck

Well-known member
Bezzeramaskinerna ligger nog bygg- och prismässigt mer åt liten kaffebar-maskin till, medan Andrejas Vetrano och Premium är mer gjorda för hemmabruk. Så för min del sorterar jag bort Andrejamodellerna direkt. Kvar blir då de två Bezzera.

Nu hänger jag inte med riktigt...
Vetranon och Andrejan har 1,6 l kokare och en värmare på 1400 W.
BZ07 har 1,5 l och 1200 W och Galatea Domus 2 l och 1350 W.

Så att Bezzera generellt sett skulle vara kraftigare håller jag inte med om. Det är ju egentligen inte speciellt stor skillnad, men rätt ska vara rätt! :)

BZ07:s "ångspak" känns inte heller lämpad för större volymer, då den inte stannar i öppet läge när man släpper den, utan man måste hålla upp spaken med ena handen. Ganska irriterande faktiskt.
 

Init13

Well-known member
Tack för svaren.

Jag gör nog som Daffy Duck föreslår, väljer Vetranon. Dels är det för hemmabruk jag skall ha den sedan verkar den lite smidigare med isolerade rör samt lite isolerat innandöme. Känns tyvärr lite mer gedigen än ögonfröjden Galatea Domus.
Hoppas man blir nöjd :) Jag får nöja mig med en "ful fan" som gör kanonkaffe. Iofs har den fått kanonrecensioner på olika siter.
 

Viking

Well-known member
Det är en lirare som kränger en ett år gammal vetrano på blocket för 12k, så du vet...
 

Daffy Duck

Well-known member
Hoppas man blir nöjd :) Jag får nöja mig med en "ful fan" som gör kanonkaffe. Iofs har den fått kanonrecensioner på olika siter.

Du kommer garanterat att bli nöjd!
Och SÅ ful är den väl ändå inte! Ok, inte världens vackraste kanske, men ändå ganska "clean" imho...
 

Init13

Well-known member
Ful eller ful :)

Jag antar att jag kommer att vara helnöjd. Du har rätt, den är inte sååå ful. Den har ju ett par schyssta rattar
 

zix

Well-known member
Nä, du har rätt Daffy D. Jag blandade fullständigt bort modellnamnen på Bezzeramaskinerna - det var väl för längesen jag var där och tittade. Skulle ha kollat upp det innan jag skrev, jag tänkte på den som heter BZ35 och den som heter Galatea. Det är helt andra maskiner... :-O

Mitt hjärta står dock till Ellise AL 1:
http://bezzera.it/gifprod/high/ellisse_al1gr.jpg
 

Daffy Duck

Well-known member
Nä, du har rätt Daffy D. Jag blandade fullständigt bort modellnamnen på Bezzeramaskinerna - det var väl för längesen jag var där och tittade. Skulle ha kollat upp det innan jag skrev, jag tänkte på den som heter BZ35 och den som heter Galatea. Det är helt andra maskiner... :-O

Hehe, det är sånt som händer! :)


Oooh, tvågrupparen AL 2 skulle vara ändå mer nice... Lite ful-snygg!
 

zix

Well-known member
Ja precis fulsnygg, det verkar vara Bezzeras grej liksom. Industri med pynt. Det ser bra ut ändå när man ser dom i verkligheten, dom är rätt stadiga klumpar. Skoja-inte-med-frau-Bezzera-looken fick jag rätt mycket i början av min egen maskin, men hon blir mjuk och följsam med omtanke och ett bestämt handlag.

Men den riktigt snygga proffs-levamaskinen som görs nu, med modern look, tycker jag fortfarande är Rancilio classe 6 a leva. Eller Vibiemme Replica a leva, eller Astoria AL1, eller Victoria Arduino eller... herreguuud ge mig allihop dom är så läckra.
 

Init13

Well-known member
Det blev en Vetrano till slut...

Kan bara konstatera att jag är mycket nöjd än så länge. Att det kan vara sådan skillnad mellan den Ascaso Dream och Vetranon kunde jag aldrig tro.
Man går omkring i ett ständigt koffeinrus just nu. Böner som smakat ganska "lamt" har fått ett helt nytt sting. :)
Skönt att kunna skumma under tiden man trycker kaffet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp