Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 16

Råd om vilken maskin.

Hej alla,

Behöver lite råd på vad som kan passa mig bäst. Det jag har att välja på är Andreja Premium, Vetrano, Bezzera Galatea Domus, Bezzera BZ07. För emot, vilken skulle ni rekommendera. Kanske annan maskin passar bättre, förslag?

Mitt personliga val är Bezzera Galatea Domus.

Hjälp mig i min svåra koffeinångest
    QuickMill Andreja Vetrano (r), Ascaso Dream Aluminium, Demoka M-203, Passalacqua, Caffè Mauro De Luxe, Miscela d'Oro Gran crema 80/20

Personligen skulle jag ha valt den rotorpumpsförsedda QM Vetrano! Tycker den levererar stabilare resultat än de övriga maskiner du nämner. Kan bero på pumpen, då de övriga har vibrationspump.
    ---------------------------------------------------------------
    "Den som skrattar sist tänker långsammast."

Bezzera Galatea Domus finns med rotorpump om nu verkligen det är så viktigt

Du verkar ha bestämt dig för H/X, det gör ju valet lättare.

Bezzeramaskinerna ligger nog bygg- och prismässigt mer åt liten kaffebar-maskin till, medan Andrejas Vetrano och Premium är mer gjorda för hemmabruk. Så för min del sorterar jag bort Andrejamodellerna direkt. Kvar blir då de två Bezzera.
    BZ07 får min röst, eftersom jag tycker att Galatea Domus är lite "för mycket" designmässigt för många kök. Den behöver liksom en egen pelare i köket, BZ07 är mer lättplacerad.
    När det gäller prestanda tror jag knappast att du blir besviken på någon av maskinerna. Alla fyra är nog bra.
    I väntanstider

Citat Ursprungligen postat av zix Visa inlägg
    Bezzeramaskinerna ligger nog bygg- och prismässigt mer åt liten kaffebar-maskin till, medan Andrejas Vetrano och Premium är mer gjorda för hemmabruk. Så för min del sorterar jag bort Andrejamodellerna direkt. Kvar blir då de två Bezzera.
    Nu hänger jag inte med riktigt...
    Vetranon och Andrejan har 1,6 l kokare och en värmare på 1400 W.
    BZ07 har 1,5 l och 1200 W och Galatea Domus 2 l och 1350 W.

Så att Bezzera generellt sett skulle vara kraftigare håller jag inte med om. Det är ju egentligen inte speciellt stor skillnad, men rätt ska vara rätt!

BZ07:s "ångspak" känns inte heller lämpad för större volymer, då den inte stannar i öppet läge när man släpper den, utan man måste hålla upp spaken med ena handen. Ganska irriterande faktiskt.

Tack för svaren.

Jag gör nog som Daffy Duck föreslår, väljer Vetranon. Dels är det för hemmabruk jag skall ha den sedan verkar den lite smidigare med isolerade rör samt lite isolerat innandöme. Känns tyvärr lite mer gedigen än ögonfröjden Galatea Domus.
    Hoppas man blir nöjd Jag får nöja mig med en "ful fan" som gör kanonkaffe. Iofs har den fått kanonrecensioner på olika siter.
    QuickMill Andreja Vetrano (r), Ascaso Dream Aluminium, Demoka M-203, Passalacqua, Caffè Mauro De Luxe, Miscela d'Oro Gran crema 80/20

Det är en lirare som kränger en ett år gammal vetrano på blocket för 12k, så du vet...

Citat Ursprungligen postat av Init13 Visa inlägg
    Hoppas man blir nöjd Jag får nöja mig med en "ful fan" som gör kanonkaffe. Iofs har den fått kanonrecensioner på olika siter.
    Du kommer garanterat att bli nöjd!
    Och SÅ ful är den väl ändå inte! Ok, inte världens vackraste kanske, men ändå ganska "clean" imho...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •