Varför E61 maskin eg. ?

Agathorn

Well-known member
Idag kör jag med en Gaggia Classic Coffee med ranciliorör så jag får lite bättre skum och jag använder faktiskt pods istället för löskaffe (saknar en bra kvarn).

Jag imponeras stort av utseendet hos större manuella maskiner, men förutom utseendet av dessa kollosala mästervärk av stål, vad är det eg. som är bättre med dom?

Det enda jag vet är att man kan skumma mjölk samtidigt som man gör en shot men ... Ja på min gaggia så slår jag över till ånga och väntar i 10 sekunder medans jag hämtar mjölken så det känns som att det inte spelar någon roll eg.

Så min fråga är varför ska jag skaffa en större och bättre(?) espressomaskin? Vilka är fördelarna?
 

Agathorn

Well-known member
Okej. Humm, i mitt fall så gör jag i 95% av fallen en cappu/espresso till mig själv bara så mer kapacitet behöver jag nog inte.

Snabbare skumning bryr jag väl mig eg. inte om. Iofs så kan jag inte få till en bra virvel i min 0,6 liters kanna, detta skulle kanske då fungera bättre med större maskin? Får hålla mig till 0,3 liters kanna nu för att få till en bra virvel och bra skum.

Mer temperaturstabil ger bättre kaffe helt enkelt eller finns det andra orsaker?
 

Java

Active member
Tycker själv att min maskin räcker gott samtidigt som är det kul med en riktig proffsmaskin. Hade tidigare VBM Domobar, en maskin 4 ggr dyrare än min Rancilio som står i köket nu. Att göra espresso/skumma går givetvis utmärkt på en Silvia, Classic för hemmabruk, det är ju det den är byggd för. Men ibland är det kul att vara overkill :) intresset växer sig större och vips så finns en e61 på bänken redo att servera gatans alla boende. En e61 är bättre, mer stabil, bättre ångkapacitet och samtidigt en läcker maskin.
 

Agathorn

Well-known member
Hehe, förutom att kunna skumma mjölk i en större kanna så är nog det bästa argumentet, för min del, att dom är snyggare och fetare och därmed läckrare :)
Dock lite dyrt att lägga en 10-15000 kr för att den ser coolare ut :) Får väl ha kvar min lilla Gaggia och inte drabbas av köpdjävulen!
 

Tobiemme

Well-known member
alltså, den riktigt stora skillnaden, som jag upplevde det, var att kvaliteten på espresson ökade rejält. eventuellt har det med den inbyggda pre-infusionen att göra eller så är det en temperaturfråga – eller så är något helt annat. kanske hela systemet, med den ökade kapaciteten som ryggrad. jag tycker att det var som att kliva in i en ny värld, när alla specialkaffen verkligen smakade speciellt och väldigt olika varandra – beroende på tillvägagångssätt i bryggningen.
 

Agathorn

Well-known member
alltså, den riktigt stora skillnaden, som jag upplevde det, var att kvaliteten på espresson ökade rejält. eventuellt har det med den inbyggda pre-infusionen att göra eller så är det en temperaturfråga – eller så är något helt annat. kanske hela systemet, med den ökade kapaciteten som ryggrad. jag tycker att det var som att kliva in i en ny värld, när alla specialkaffen verkligen smakade speciellt och väldigt olika varandra – beroende på tillvägagångssätt i bryggningen.

Aha det låter ju onekligen intressant! Ifrån vilken maskin gick du och till vad?
 

Bjarne

Well-known member
Vad som kan göra skillnad mellan en maskin och en annan (ex.vis Gaggia och nån E61, men även helt andra modeller) är att temperaturen vid brygghuvudet kan variera.

En H/X (inte bara E61:eek:r nu, det finns E61:eek:r utan H/X också) måste "flushas" - d.v.s. man måste tappa ur lite bryggvatten för att temperaturen på vattnet inte ska bli för hög. Trycket på kokaren är delvis skyldig här, men även temp.sensorer, beroende på konstruktion.

Vad jag vill säga är att smaken kan bli väldigt olika på olika maskiner och det behöver inte alls bli godare för att det är en E61:a. Man kan ex.vis bränna kaffet där också - eller brygga utan att gruppen är varm nog. Kontentan är att lyckas hitta rätt temperatur på den maskin man har -och samtidigt råka ha ett kaffe som man dessutom kan mala/dosera rätt så att alla saker sammanstrålar i underbar smak

Allt detta uppnår man bara med labbande - fast visst blir även det lättare med bra verktyg. Så tro inte blint att en E61 kommer att göra dig lycklig bara för att det är en E61:a. Hantverket återstår att bemästra - och det är den jobbigaste/roligaste delen. :)
 

Agathorn

Well-known member
Vad som kan göra skillnad mellan en maskin och en annan (ex.vis Gaggia och nån E61, men även helt andra modeller) är att temperaturen vid brygghuvudet kan variera.

En H/X (inte bara E61:eek:r nu, det finns E61:eek:r utan H/X också) måste "flushas" - d.v.s. man måste tappa ur lite bryggvatten för att temperaturen på vattnet inte ska bli för hög. Trycket på kokaren är delvis skyldig här, men även temp.sensorer, beroende på konstruktion.

Vad jag vill säga är att smaken kan bli väldigt olika på olika maskiner och det behöver inte alls bli godare för att det är en E61:a. Man kan ex.vis bränna kaffet där också - eller brygga utan att gruppen är varm nog. Kontentan är att lyckas hitta rätt temperatur på den maskin man har -och samtidigt råka ha ett kaffe som man dessutom kan mala/dosera rätt så att alla saker sammanstrålar i underbar smak

Allt detta uppnår man bara med labbande - fast visst blir även det lättare med bra verktyg. Så tro inte blint att en E61 kommer att göra dig lycklig bara för att det är en E61:a. Hantverket återstår att bemästra - och det är den jobbigaste/roligaste delen. :)

Finns det inte mera seriösa modeller som inte behöver flushas ner till rätt temperatur? Så man tar bort en variabel ifrån ekvationen som ska leda till gott kaffe?
 

Tobiemme

Well-known member
dubbelkokarmaskiner med PID behöver i regel flushas betydligt mindre än HX-maskiner. men då är de (oftast) litet dyrare också. :)
 

DS

Well-known member
Hur mycket ska man egentligen flusha en HX-maskin innan man brygger? Har just skaffat en begagnad Expobar Office Leva som jag stått och rengjort hela dagen. Imorgon ska den provköras och jag väntar med spänning på resultatet. Kommer den att piska skiten ur min gamla Silvia, som jag hoppas eller märker jag ingen skillnad?

Förutom mjölkskummarkapaciteten hoppas jag faktiskt ganska mycket på att få bättre resultat med espresson också, men det återstår att se...
 

Tobiemme

Well-known member
det finns mycket skrivet om flushing – den här artikeln är ju t ex en hörnpelare.

annars är väl grundregeln att titta och lyssna tills det slutar spotta och fräsa. därefter ska bryggtempen sjunka med ca 1 grad per flushad sekund – men det kan säkert variera mellan olika maskiner. räkna dock med att behöva flusha minst en deciliter, ofta mer. jag har upplevt att singlar är mer känsliga för hög temperatur, vilket gör att jag flushar dem längre (ca 4-5 sek efter fräsandet slutat) medan blandningar kan flushas kortare. men det där får din smak avgöra hur det funkar för dig!

jag tror du kommer uppleva skillnad med nya maskinen. lycka till!
:coffee:
 

Tobiemme

Well-known member
de som diskuterats mest här är väl:

Izzo Alex Duetto
Brewtus III
Dalla Corte mini
VBM double domo
VBM domobar jr
La Spaziale vivaldi II
La Marzocco GS/3

andra får gärna fylla på ifall jag glömt några!
 

Marv

Well-known member
Det som kommer att ha större påverkan på din espresso än en ny maskin är en ny kvarn. Börja med att skaffa en bra kvarn.
 

Agathorn

Well-known member
Vad är eg. en lämplig kvarn till min Gaggia Classic? Rimligtvis borde jag kanske köpa någon kvarn som matchar min maskin då istället till att börja med.
Är det bara Rancilio Rocky doserless som gäller då?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp