Ascaso Dream - Utan backventil...

Englund

Well-known member
Har själv undersökt detta och blev först lite förvånad eftersom man kan (och rekommenderas att) använda blindfilter till den, men enligt tillverkaren ska man inte låta den bygga upp trycket lika hårt som på en E61:a.
 

Daffy Duck

Well-known member
Har själv undersökt detta och blev först lite förvånad eftersom man kan (och rekommenderas att) använda blindfilter till den, men enligt tillverkaren ska man inte låta den bygga upp trycket lika hårt som på en E61:a.

Var har du läst det?

På en maskin utan backventil kan ju inte medlet ta sig upp i gruppen och lösa upp smutsen. Medlet vandrar ju upp först när backventilen öppnas, och någon sådan finns inte på Dream (gäller även Arc och Basic). I bästa fall så är det enda som händer att spridarfiltret får bada i lite rengöringsmedel, men i värsta fall skulle medlet kunna leta sig upp i kokaren som sitter direkt monterad ovanpå bryggruppen.

Så tills jag får se något som kan styrka ditt påstående, så skulle jag starkt avråda från att backflusha en Dream.
 

Englund

Well-known member
Allt enligt JB som är distributören av Ascaso i Sverige. Om han rekommenderar backflush så skulle jag inte tveka, eftersom han nog inte är mer förtjust i reklamationer än genomsnittet för distributörer ;)
 

jb

Well-known member
Vart kan jag läsa om detta?


Ska försöka svara så bra jag kan... ;)

Det Englund reffererar till är iofs ett blad med en generell information om bakspolning som finns i en kundinstruktion vi lämnar ut - kanske jag ska uppdatera den för ordningens skull...

Naturligtvis kan man bakspola även maskiner utan backventil men som det skrivs ovan, med relativt lite resultat. Att skruva loss spridarfiltret och eventuellt andra löstagbara delar och sedan göra rent för hand, är oftast mer effektivt!
Sen är det ju också väldigt viktigt att vara tydlig med att man alltid efter bakspoling som efter t.ex. avkalkning ska spola igenom rikligt med vatten så att avkalkningsmedel och/eller eventuellt rengöringsmedel försvinner ur maskinen!

Att bakspola en maskin utan backventil innebär också att man bör lossa filterhållaren mellan varje gång man kör pumpen, för att lätta på trycket.

Och till sist, det är nästan generellt så att man bör rekommendera manuell rengöring på alla maskiner som har vibrationspump eftersom det varje gång "plågar" pumpen och sänker dess livslängd lite grann... Alltså, sparsam användning av bakspolning även på konsumentmaskiner med backventil är vad jag rekommenderar. Och man bör slå ifrån pumpen så snart man hör att den börjar jobba lite hårdare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp