kaffemaskin -köpa eller ej?

perra p

Member
hello, ny här och slänger ut en trevare: jag är sååå trött på halvdana bryggkaffet och beska espresson från min 2 in 1-krupsbryggare... nu har jag fått chansen att köpa en siemens kaffemaskin, tror den heter TK65001 "hela bönor i ena änden, färdig espresso i andra" och gott ska det tydligen bli..? den lär gå på 6-7 000 men jag ska få den för 2500 pix bara. Kanske världens fynd, jag har inte en aning.

Mottager gärna råd från er kaffeproffs -är detta nåt att satsa på? Är det bra med helautomatik eller ska man vara lite mer pysslig och mekig och mala själv m.m....?
tack på förhand / pp
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Helautomatiska maskiner kan leverera ganska okej kaffe men inte alls lika bra som halvautomatiska. Det bästa är såklart om du kan provdricka ett par koppar ur simensmaskinen och känna efter om det är något för dig.
 

Wannabe

Well-known member
Min erfarenhet av olika helautomater är att det handlar om ständiga kompromisser. Har en Jura i 50.000 kr klassen på jobbet som man väl får anse vara en hyffsat bra helautomat, men det är omöjligt att få till lika bra shots som i min classic. Kompromisser med kvarninställning, extraktionstider etc gör att det aldrig blir riktigt toppbra.
Å andra sidan får man en helt ok espresso genom en enkel knapptryckning.

Sen tycker jag att själva pysslet med en manuell maskin är halva grejen :)

Innan du lägger pengar på en maskin bör du fundera igenom vad du vill åstadkomma. Är du nöjd med att tex stilla morgonkoffeinabstinensen med en hyffsad kopp, kan nog erbjudandet vara bra. Om du är intresserad av att ta kaffeintresset vidare genom att kunna fixa med parametrar i minsta detalj för att kräma ut det bästa ur varje böna, då tycker jag att helautomat är fel väg att gå.
Och som Henrik skriver ovan. Provsmaka åtminstone innan du köper. Då vet du om det är ok för dig.
 

Agathorn

Well-known member
Något som jag också anser är viktigt är att alla automatiska maskiner jag sett består av tråkig plast. Manuella maskiner är å andra sidan väldigt vackra på diskbänken!
 

perra p

Member
estetik

jaaa helt rätt, man ser ju en gammal 50-talsmaskin framför sig som ett ideal, men just denna siemens har jag hört ska vara riktigt snygg (förra årets modell, nya ser ut som en rakapparat)

överhuvudtaget tycker jag mig märka att här på forumet finns en hel del esteter, konstnärliga individer som kan njuta av livet och bönorna, själva drycken kan ju för 17 bli snygg eller ej med crema, skum, olika grader av svärta m.m..... -naturligtvis är det också viktigt hur maskinen ser ut!
samtidigt är jag så grymt bekväm av mig....helautomat? sköööönt
/pp

(p.s låt mig gissa: stora majoriteten av forumets skribenter gillar JAZZ)

miles davis forever :cool:
 

polisen

Active member
Jag har precis haft en sådan Siemens du är inne på, jag köpte den efter jag hade hafet en Gaggia classic i 7 år. Men efter mindre en ett år med Siemensen fick jag nog. Den levererar ok kaffe men det är inte mer än så.... Så nu kör jag en Isomac Millenium istället.:D
 

Agathorn

Well-known member
Gör som jag annars. Köp en vanlig manuell espressomaskin där du kan köpa till pods sats. Till Gaggia går det t.ex., även till Rancilio tror jag? Det blir väldigt bekvämt med nästan 0 kladd! Iofs måste du ju ta fram podsen ur förpackningen och slänga den sedan, men det är ju inte sååå jobbigt. Och det blir garanterat bättre kaffe än ur automatiska maskiner. OCH du får en snygg maskin!
 

Viking

Well-known member
överhuvudtaget tycker jag mig märka att här på forumet finns en hel del esteter, konstnärliga individer som kan njuta av livet och bönorna, själva drycken kan ju för 17 bli snygg eller ej med crema, skum, olika grader av svärta m.m..... -naturligtvis är det också viktigt hur maskinen ser ut!
samtidigt är jag så grymt bekväm av mig....helautomat? sköööönt
/pp

(p.s låt mig gissa: stora majoriteten av forumets skribenter gillar JAZZ)

miles davis forever :cool:

Oj vilken generalisering! :) Men hade jag vågat drista mig till att generalisera hade jag sagt nog satsat på att de flesta är snarare motsatsen till esteter, dvs tekniker som jag? (och lyssnar på punk i smyg!)
 

perra p

Member
aha -pods har liksom inte funnits i min världsbild alls... trodde att de var lite B sådär, ungefär som att köpa en färdigbredd macka med sladdrig paprika och svettig ost jämfört med en knaprig fralla man brett själv.

Har iochförsig aldrig provat så det är bara fördomar jag dras med, men visst låter det smidigt! Är de dyra? miljöovänligt kanske? fördelen med färskmalet försvinner ju helt? Tänkte att en helautomat trots alla kompromisser har den fördelen att det är hela bönor man stoppar i, det måste väl göra hela grejen? första ledet liksom, som när man köpte vinylspelare i urtiden och NÅLEN var så grymt viktig

/pp
 

perra p

Member
Oj vilken generalisering! :) Men hade jag vågat drista mig till att generalisera hade jag sagt nog satsat på att de flesta är snarare motsatsen till esteter, dvs tekniker som jag? (och lyssnar på punk i smyg!)

PUNK?? då tänker jag på pulverkaffe i stor temugg, intages sittande på golv i sunkig replokal :D
 
Topp