Inställningar på Nouva Simonelli

johey

Well-known member
Den andra tråden börjar bli pinsamt offtopic, så jag startar en ny. Då jag inte har någon tjock servicemanual, än mindre någon kunskap och erfarenhet, vill jag ställa lite nybörjarfrågor om vad man egentligen kan göra för inställningar och justeringar på min Nouva Simonelli Personal 1. Nu är det väl ingen här mer än jag som har denna modell, men dock några som kör med uppföljaren, som garanterat vet mer om min maskin än jag.

Först ut... Går det tweaka programmen på denna maskin utan att göra allt för stora kirurgiska ingrepp? Den vänstra knappen som väl ska föreställa en espresso, fyller en espressokopp. Det spelar ingen roll om jag packar hårt eller kör helt utan kaffe. Maskinen envisas med att trycka ut en full kopp. Tredje knappen, föreställandes en full kopp, ger ungefär 1½ full espressokopp.

Jag skulle vilja programmera om dessa fyra knappar så att de från vänster till höger motsvarar en singel risretto, dubbel risretto, singel espresso och dubbel espresso. Vad den femte knappen med symbolen av en kaffekanna är bra för har jag ännu inte kommit fram till. :)
 

johey

Well-known member
Flusha så mycket? Ska det vara nödvändigt? Jag tycker inte den behöver flushas mer än ett par sekunder för att inte längre fräsa och ha sig. Hur länge ska den stå igång orörd för att bli så varm den kan bli? Har ju haft den på flera timmar.
 

saxviken

Member
Om du går in på deras hemsida så finns det en instruktionsmanual i pdf att ladda hem. Där står hur du ställer in de olika nivåerna för de olika knapparna. Det är inte helt lätt...men inte jätte svårt heller =)
lycka till
 

johey

Well-known member
Tackar! Dessvärren finns ingen manual där för Personal 1, men däremot för Mac Digit och andra modeller. Jag har nu provat att följa proceduren som beskrivs i olika manualer, men helt utan framgång. Det står att jag först ska trycka STOP, sen trycka och hålla inne STOP och samtigit trycka på kaffekannan. Då ska leden börja blinka. På andra modeller är det någon av de andra knapparna, men gemensamt för alla är att man ska göra STOP-grejen i alla fall. Det funkar inte. Ingen kombination funkar. Den påvisar inget intresse av att blinka med någon led, oavsett vad jag trycker på.

Någon som faktiskt programmerat just Personal 1 och kommer ihåg hur man ska bära sig åt?

Tillägg: Det är tydligen samma manual till Mac 2000 och Personal 1, så den finns där. Och i den står det, liksom i den för Mac Digit, att det är STOP, STOP+kaffekanna som gäller, och jag får det banne mig inte att fungera. :(
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp