Starcups = Starbucks?

robbowan

Well-known member
Tja, Disney hotade ju Charlie Christensen med stämning för Arne Anka så allt kan gå igenom. Å andra sidan har CFC (California Fried Chicken) i El Salvador inte behövt lägga sig ned.

Starcups kommer nog vara tvungna att ändra (som en hel del nämnt) men det behöver ju inte vara negativt - om namnet härrör från Iran (som någon skrev) så lär det inte betyda något eftersom Iran med största sannolikhet inte erkänner USAs patent och registrerade varumärken medan Sverige gör det.

Mitt Nyårslöfte 2003/04 håller dock sig: Aldrig mer Starbucks.
 

Leff

Active member
Tja, Disney hotade ju Charlie Christensen med stämning för Arne Anka så allt kan gå igenom. Å andra sidan har CFC (California Fried Chicken) i El Salvador inte behövt lägga sig ned.

Starcups kommer nog vara tvungna att ändra (som en hel del nämnt) men det behöver ju inte vara negativt - om namnet härrör från Iran (som någon skrev) så lär det inte betyda något eftersom Iran med största sannolikhet inte erkänner USAs patent och registrerade varumärken medan Sverige gör det.

Mitt Nyårslöfte 2003/04 håller dock sig: Aldrig mer Starbucks.

Nu är det faktiskt så att Sverige inte heller erkänner amerikanska varumärken. De varumärken som gäller i Sverige är svenska varumärken, EG-varumärken samt internationella varumärken med giltighet i Sverige.

Aldrig mer Starbucks? Är det för att de bevakar sina rättigheter eller för att kaffet inte är gott? Tycker debatten i ämnet varit lite galen. Många skriver hellre än bra. Om man har lagt ner enorma summor på att bygga upp ett starkt varumärke vill man givetvis göra allt för att skydda det. Detta betyder dock inte att varumärkesinnehavaren alltid har rätt. För att kunna göra denna bedömning krävs stora kunskaper i såväl svensk som europeisk varumärkesrätt. Det är därför dessa frågor avgörs av allmän domstol och inte på kaffeforum.
 

Leff

Active member
Helt rätt att loggan inte så lik, enligt den första informationen så låter det som om figuren i mitten var det enda som skilde dem åt:
"Att han fått avslag på massor med andra namn tyder också på att det inte var "planerad snyltning" från början. Jag vet hur svårt det kan vara att få företagsnamn godkända av PRV...


Hos PRV registrerar man varumärken. Hos Bolagsverket registrerar man firmor. Även om man fått en firma godkänd av Bolagsverket kan man begå varumärkesintrång. Bara så att vi håller isär begreppen. ;)
 

robbowan

Well-known member
Svar t Leff

Aldrig mer Starbucks?

Personligen så gillar jag inte deras kaffe... Eller gillar och gillar. Det är tråkigt.

I Australien där de existerar konkurrerar de dessutom ut små, schyssta kaféer och då valde jag att hellre stötta dessa.

Kombination av smakpreferens och ståndpunkt helt enkelt.
 

robbowan

Well-known member
Nu är det faktiskt så att Sverige inte heller erkänner amerikanska varumärken. De varumärken som gäller i Sverige är svenska varumärken, EG-varumärken samt internationella varumärken med giltighet i Sverige.


Vilket i sig inte betyder att Starbucks trots frånvaro på den svenska marknaden inte har registrerat varumärke (med allt omkring detta) enligt ovanstående (vilket de för övrigt har).

Eller så menar vi samma sak fast vi utrycker det på olika sätt.
 

petal5

Member
Jadu Leff, jag vet inte med andra här i debatten men visst är det väl inte så att vi sitter här och tror att vi dömer i någon domstol? Men debatt kan man ju alltid ha och om man är någorlunda öppen i sinnet så kanske man lär sig något av att höra andra argumentera.
 

Molarin

Well-known member
Min första reaktion när jag körde förbi nämnda café (efter ett besök på Bar Italia) var; -Undrar vad Starbuck´s skulle tycka om det där?

Så nog finns det slående likhet.
 

chrome

Member
Killen har ju uppenbarligen lyckats med det som troligtvis har varit hans mål med det hela, få uppmärksamhet.
Skulle bli förvånad om han inte redan nu har ökat sin försäljning markant.

Många som har passerat har nog slagits av likheten.

Bra eller dåligt, det avgör var och ens moral och etik.
 

robbowan

Well-known member
Killen har ju uppenbarligen lyckats med det som troligtvis har varit hans mål med det hela, få uppmärksamhet.
Skulle bli förvånad om han inte redan nu har ökat sin försäljning markant.

Många som har passerat har nog slagits av likheten.

Bra eller dåligt, det avgör var och ens moral och etik.

Utan att gå in på rätt eller fel (jag ser själv kopplingen men tycker att det är lite överdrivet drev) så är killen smart.

Om han tvingas byta namn kommer en hel del indignerad människor att gå till hans café för att visa att storföretaget inte skall lägga sig i.

Om han slipper så har namnet fått en extrem uppmärksamhet.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp