Starcups = Starbucks?

duenorth

Well-known member
Inte lurad, men nog likt för att jag skulle nämna det för min sambo när vi var på besök i göteborg i sommras.
 

Leff

Active member
Tja ser man logotypen (starcups i en ring med en stjärna och gröna moment) så går det att argumentera för en form av snyltning på starbucks logotype. Är det äldre varumärket väl ansett så behöver det inte ske en faktiskt förväxling hos konsumenterna. Bara att man associerar starcups logo till starbucks dito kan ge starcups en otillbörlig fördel och således vara ett varumärkesintrång i varumärkeslagens mening. Om det är så i detta fall låter jag vara osagt. Blir dock intressant att se om det faller en dom i tingsrätten.
 

jorpet

New member
Här i LKPG,Tannefors har vi ett ställe som heter Williams Star Coffee,loggan e inte helt olikt ett Starbucks om vi säger så.......
Kaffet e om möjligt sämre än Starbucks!
 

demo

Well-known member
visst de likt, men har killen fått godkänande från regverket i sverige så har ju inte han nå ansvar längre.

Jänkarna tror de är usa och man kan stämma folk hit o dit, då äre väll regverket och inte han som bär ansvaret nu.

Sen är ju frågan varför dem ens bryr sig när de inte finns starbucks i sverige och dem lär ju knappast förlora kunder pga av dehär. Giriga jänkare som inte ens kan göra kaffe.
 

petal5

Member
Det där med att han fått namnet registrerat i Sverige betyder ingenting när det gäller sådana här fall. Tyvärr.
Mina misstankar är att de kommer att bli fällda. Som Duenorth skriver så är det ju lätt att accosiera till starbucks.

Men jag tycker att det är ett jäkla sätt att hålla på så här. Trams rent ut sagt. Klart att detta lilla cafét inte på något sätt påverkar det multinationella skitföretaget SB. Men blir man förvånad? Inte jag iaf...
 

chutzpah

Well-known member
Ägaren visste PRECIS vad han höll på med när han registrerade namnet och loggan. Han ville så gärna att folk fick Starbucksassociationer när det gällde hans ställe.

Om något försökte snylta på mitt företagsnamn/bra renomee skulle jag absolut göra likadant.

Det är uppenbart att det har inget med USA/amerikanerna att göra.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Klart att de inte påverkar Starbucks, men klart att de valt namnet JUST för att förknippas med Starbucks. Alltså åker de snålskjuts på någon annans namn.

För egen del skulle det bara göra mig mer motvillig till att ta en kopp på Starcups. Jag tycker att man ska klara av att stå på egna ben.
 

dan nilsson

Well-known member
Ägaren visste PRECIS vad han höll på med när han registrerade namnet och loggan. Han ville så gärna att folk fick Starbucksassociationer när det gällde hans ställe.

Om något försökte snylta på mitt företagsnamn/bra renomee skulle jag absolut göra likadant.

Det är uppenbart att det har inget med USA/amerikanerna att göra.


Instämmer till 100 %, är man så korkad att man väljer ett såpass likt namn så får man skylla sig själv.

Vad blir nästa grej; MC Ronalds, Burger Tung, mm...
 

demo

Well-known member
håller med. men samtidigt så finns de ju oxå JÄÄVLIGT många här i sverige som gillar blaskkaffet starbucks serverar.
 

aeli

Active member
Inte säkert han valt namnet för att snylta på Starbucks goda (?) rykte eller att kunder skulle komma dit i tron att de hamnat hos Starbucks.
Kanske mer som en kul grej, en twist som gör att man lättare kommer ihåg Starcups.

Kan inget om det legala i detta men oavsett verkar det lite småaktigt av Starbucks.
 

chutzpah

Well-known member
Hur kan det vara småaktigt av ett företag att skydda sitt? För att SB är stort och SC är litet? Bullsh*t.

Jag som företagare skulle absolut göra samma sak om jag hamnade i en liknande situation. Stämmer arslet av dem.
 

demo

Well-known member
töntigt som fan men alla e olika...är man girig och bryr sig om ett litet caffe i lilla sverige så visst..

men fett mesigt och girigt. hoppas starbucks går i konkurs och de stängs igen helt o hållet.

Va ja multimiljonär och stämde ett litet stackars företag som gör sitt för att överleva som inte åverkar mig. vem bryr sig. är ja så girig och snål att ja ska börja stämma honom på andra sidan atlanten så,,,aaa ja vet inte.

Giriga människor e bland de värsta ja vet. girighet och snålhet. (förrutom pedofiler,våldätcksmän, golare osv)

för mtk ilska i tråden nu.. vi får se hur de går me lilla starcups helt enkelt
 

chutzpah

Well-known member
Men det handlar inte om girighet och det är synd att du har hängt upp dig på det ordet. Det handlar om faktumet att ägaren valde namnet/loggan med flit för att folk skulle få Starbucksassiciationer = renoméesnyltning. Vad folk tycker/tänkar om Starbucks är inte betydligt här. Klart kommer ingen att tro att man har klivit rakt in i SBs, men det är en omedveten association man får, men det kan absolut inte vara någon tillfällighet att ägaren valt ett så ljudmässigt och visuellt näraliggande kännetecken som 'Starcups'.


Ägaren har förmodligen först fått ett Cease and Desist brev och struntat i det antingen för att denne inte vet vad brevet betyder eller för att denne tror att alla godkända namn genom PRV har ett skydd. Därför blir han instämd. C&D betyder att han måste andra namnet och loggan, vilket han inte gjorde.... Bara för att ett namn blir godkänd genom PRV betyder inte att namnet är skyddat och att man kan göra vad som helst. SB behöver inte ha kaféer här för att hävda sin rätt till sitt varumärke. Det gäller också andra varumärken såsom Disney, Porsche, Nike osv.

Ägaren har fått ett erbjudande av SB (2500$, ca 20000:) för att ändra namn men han nappade inte. Därför stämmer SB honom för 500 000:-. Det är inte en övergirig stämmning, faktiskt. Många har fått för sig att när ett stort företag stämmer att det handlar om miljoner miljarder kronor, men det är väldigt sällan att summorna blir så höga.
 

petal5

Member
Självklart är det, i den här tråden, en stor del vad man tycker om själva Starbucks. Alltså hanterandet av sådana här ärenden, inte själva kaffet mm.
Någon har tagit beslutet att stämma det lilla caféet i en liten stad i ett litet land där faktiskt inte SB ens har någon verksamhet och det tycker jag genomsyras av en otäck syn på vad som betyder nåt här i världen.
Frågan är om inte det lilla Starcups tom fungerar som reklam för SB då det otvetydigt för tankarna till dem.

En intressant debatt iaf.

Köpte min första Espressomaskin igår och är glad!
 

petal5

Member
En begagnad Isomac SuperGaida. Har inte hunnit testa den än men han jag köpte den av sa att den inte strulat nåt.
Ska bli otroligt spännande efter jobbet idag.
Ok, man kanske ska hålla sig till ämnet men jag kunde verkligen inte låta bli att svara...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp