Knacka eller inte knacka?

Light Head

Well-known member
Jag tror att det absolut viktigaste är att man lär sig att göra samma varje gång,, först då kan man börja ändra på sin teknik.

Så här gör jag ->

1. Maler kaffet, rätt ner i ett mått så att jag vet att det blir hyfsat lagom "för mycket" kaffe
2. Häller över det nymalda kaffet i ett dubbelkorg, dubbel sprout på pf
3. Fördelar kaffet med pekfinger (höger), försöker få det så jämt som möjligt även ute i alla kanter
4. Tampar mycket lätt, utan mothåll, med en helt platt alu Tamper som är något för liten...
5. Knackar lätt på pf för att knacka ner det kaffe som pressats upp i kanterna på korgen iom för liten diameter på tamper
6. Placerar pf på min tampermatta och tampar relativt hårt
7. Snurrar på tamper för att minimera lösa kaffekorn
8. Monterar och drar ett skott
9. Kör ca 18-22 sekunder, siktar på 6cl. Det blir 4-7, då jag avbryter när jag tror att det är lämpligt. (Har ännu inte lärt mig hur "mussvansarna" skall se ut)


Vad blir resultatet? Hyfsat jämnt, med bra kraft i smakerna. Eventuellt tampar jag något för hårt i bland och får fram lite för mycket beska, eller andra smaker som kan ta över lite. Har märkt att jag i vissa skott, Circi vit, får fram en tydlig smak av lakritsrot.

Jag knackar!
Har ännu aldrig testat naket pf, och tror att det kommer lära mig att ytterligare få jämnt resultat.
 
Senast ändrad:

Mayhem

Well-known member
Hur gör du när du stampar?
Jag börjar med att lite lätt slå portafiltret mot tamperstationen ett par gånger för att det malna kaffet skall sjunka ihop. Sedan stryker jag försiktigt med fingret utan att komprimera till en jämn yta i höjd med korgens överkant, eventuellt överskott åker bort i sumplådan. Tampar med minimal kraft rakt ned utan någon rotation eller medveten snedtampning i olika ritningar tills det tar stopp, trycker sedan snabbt till lite hårdare och så är det klart.
 

pojoel

Well-known member
* Väger upp framtestad mängd.
* Mal direkt i pf, med halv plastmugg som tratt.
* Bankar pf-spoutarna lite lätt i botten på lilla trälådan som gör tjänst som spillfångare och tampmatta, så kaffet sätter sig lite innan jag
* lyfter bort "tratten"
* Vid behov, ett-två lätta bank till.
* Medelsvår tampning med viss polersnurr efter, medelst något konvex 58-mm-tamper. Tror Silvians dubbelkorg är 58.3-4 nånting.
* Låter pumpen gå.
* Njuter (oftast, numera)
 
Senast ändrad:

stipok

Well-known member
Jag jämnar ut kaffet mot kanterna med fingret, trycker ner tampern i princip med dess egentyngd och roterar samtidigt. Lyfter upp tampern snabbt så ev kaffekorn sugs ner i filtret, trycker ganska hårt rakt ner och avslutar med att rotera ett varv för polering. Lyfter tampern försiktigt, borstar av ev löst kaffe från kanterna och sätter fast i maskinen.
 

hne

Well-known member
Mal ner i korgen, stryker måttet med skaftet på plastkaffemåttet som följde med silvian, ett lätt knack i mattan, nsew-tampar löst och avslutar med en i mitten. Borstar med fingret av korn som hamnat på kanten och sedan handtaget rätt in i gruppen.
 

lupoo

Well-known member
Livet är utveckling (förhoppningsvis), så även tamperteknik!

Så nu ser det ut så här:
Doserar ner i korgen med "flapp flapp" från min K6 kvarn.
Lätt slag mot gaffeln för att få kaffet att sjunka något
Drar av med pekfingret in någon modifierad "öst väst syd norr" rörelse, kaffet jämt fördelat i korgen
Gör ett lätt "Kostas knack" mot bänkkanten
Tampar med en flat 58mm tamp som passar perfekt i PF, lätt rakt tryck
Polering
Tar och putsar bort kaffekorn som hamnat på kanten
In med PF i maskin

Det viktigaste i allt detta är att vara konstant i sitt handlag, inte börja experimentera för mycket för då är risken att allt självförtroende gällande esperssoextraktion rinner rakt ner på spillbrickan, och förblir där.
 

Light Head

Well-known member
Jag tror att det lupoo avslutade med, som även jag brukar försöka framföra,, är att vara konsekvent! När man är det så blir resultatet jämnare och det är även då man märker de små sakerna, och kan göra "justeringar" i sitt handhavande.

Några saker som jag ändrat på den relativt korta tid jag ägt min Silvia är framför allt att jag inte försöker få ner så mycket kaffe som möjligt i varje skott, och jag tampar lösare. Från början var det nog minst 20gram kaffe och jag tampade rätt hårt,, 25-30kg typ. Nu är det närmare 17g och 15kg



Drack just en riktigt god dubbel espresso, Circi vit. 1kg känns just nu som rätt många skott... Inte för att det är ett dåligt kaffe, utan jag vill testa fler sorter.. Nästa blir ett J&N Bella, tror jag.
 

mts

Well-known member
Efter att ha spenderat ett par timmar med Joanna på Drop så har jag gjort en mindre förändring, är mer noga med att minimera varianserna nu än tidigare, jag utgår från att kvarnen doserar korrekt, en knack för att få ner höjden (och mer kaffe i korgen), är därefter jäkligt noga med att det blir rakt och jämnt doserat i filtret innan jag tampar. Ett tryck, lätt polering, flusha gruppen, in med filtret och DIREKT igång med bryggningen.
 

MrNoOne

Well-known member
Maler
"Floppar" ner ifrån dosator i portafilter
Knackar lite lätt i sidan av portafilter med tamper för att det ska sjunka ner lite
Stryker en jämn yta, överflödigt kaffe åker tillbaka i dosator för skott #2
Tampar med tryck, rakt med en konvex tamper, avslutar med att polera ytan
Snurrar runt portafilter så att löst kaffe åker av
Fixerar i grupp och påbörjar extrahering


Att "knacka" efter att man tampar hårt kan väl orsaka kanalisering, det köper jag, men vem tampar hårt, knackar och tampar om hårt igen? Men att inte kunna knacka lite lätt för att få ner kaffe från kanten och eventuellt få bort det från utsidan och vingarna på portafiltret tror jag inte på. Efter det lätta trycket för att jämna till lite lätt är ju allt fortfarande löst och inga "sprickor" kan skapas....
 
Senast ändrad:

Cykelmartin

Well-known member
Jag handvevar mina bönor och använder den förnämliga tratten från aeropressen för att hälla ner kaffet i korgen.
Fördelar kaffet med ryggen av en vanlig matkniv eller liknande, tröttnat på att bränna fingrarna på korgen.
Slår filtret lite lätt mot tampermattan för att kaffet ska sjunka ihop lite innan jag tampar, ca 13kg tryck och avslutar med att vrida tampern.
9 gånger av 10 finns det ingen kaffe att polera bort från kanterna, så det är bara köra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp