Knacka eller inte knacka?

andersno

Well-known member
Det är frågan.

Många med stora teoretiska kaffekunskaper, bla Scott Rao i Professional Barista Handbook förespråkar att inte knacka portafiltret i samband med tampning. Teorin är att detta skulle knacka loss kaffet från kanten och på detta sätt orsaka channeling. Jag vet att många säger att de minskat sin channeling när de slutat tampa, men samtidigt ser man ofta mycket duktiga baristor knacka, helt utan channeling.

Hur många av er knackar?

Handlar det bara om att inte knacka för hårt?

Påverkas knackningsresultatet av ens övriga distribuerings- och tampningsteknik?


/ Anders
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag har sedan länge slutat att knacka "traditionellt" mot kanten. Däremot knackar jag hela portafiltret lätt mot bänken innan tampning för att få kaffet att "sätta sig" och har ingen channeling (kollat med nakenfiltret).

Sedan jag böt till JB's nya ALU-tamper (grym passform) har jag heller inget problem med att det blir kaffe kvar runt kanten efter att jag har tampat.
 

Marv

Well-known member
Jag trycker till litet lätt med tampern för att jämna till kaffet, därefter knack på sidan, sedan en ordentlig tampning med fullt tryck.
 

Axel

Well-known member
Precis som Linken slutade jag knacka för länge sedan också.
Jag doserar, fördelar, tampar, stöter till PF lite lätt, tampar igen, polerar.
Så länge tampern är ordentlig och av bra passform behövs ingen knack.
 

hrbrun

Well-known member
Enda anledningen till knack för min del är att få ner kaffet från sidorna i pf. En tamper med passform borde hjälpa :)

Å andra sidan råkar jag sällan ut på kanalisering.

Linken, var köpte du din alu-tamper?
 

lupoo

Well-known member
Fördelning. lätt tamp, lätt knack, full tamp och polering. Så ser det ut hos mig.
Knacket har blivit allt mer varsamt med tiden. Förut tjongade jag till PF med en
ordentlig bredsida från tampern, jo det lät som om man var på en smidesverkstad. Numer är det lätt touch med knoppen på tamperhandtaget.
Varför jag knackar? Mest för att de kaffe som blir liggande på filterkanten vid den lätta första tampnigen då ramlar ner i korgen.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Enda anledningen till knack för min del är att få ner kaffet från sidorna i pf. En tamper med passform borde hjälpa :)

Å andra sidan råkar jag sällan ut på kanalisering.

Linken, var köpte du din alu-tamper?

Den finns bl a på NK. Kanske Hasse på Café ett tar hem den om du frågar. (58mm, rundat handtag och 1,2mm
väld botten.)
jb.jpg
 

andersno

Well-known member
Precis som Linken slutade jag knacka för länge sedan också.
Jag doserar, fördelar, tampar, stöter till PF lite lätt, tampar igen, polerar.
Så länge tampern är ordentlig och av bra passform behövs ingen knack.

Så med andra ord gör du liksom lupoo mfl. en lätt knackning?


Vad Scott Rao mfl menar är att kaffet kvar på kanterna ställer till mindre skada än vad man riskerar med en knackning.
Ni som stöter lite lätt - vad händer om ni INTE gör det? Blir det sämre?

/ Anders
 

mts

Well-known member
största risken är att det inte blir riktigt tätt och att vatten kan smita vid sidan om, alternativt kan det bränna fast och ge en tråkig bismak... men mest sannolikt är ju att det inte händer ett smack annat än att perfektionisten i oss inte kommer till ro :)
 

robbowan

Well-known member
Jag knackar nog (oftast) men tänker inte på det längre. Jag jobbar inte längre med (försäljning) av kaffe dagligen men får experimentera i natt för att se vad jag egentligen gör.
 

Axel

Well-known member
Så med andra ord gör du liksom lupoo mfl. en lätt knackning?


Vad Scott Rao mfl menar är att kaffet kvar på kanterna ställer till mindre skada än vad man riskerar med en knackning.
Ni som stöter lite lätt - vad händer om ni INTE gör det? Blir det sämre?

/ Anders

När jag stöter till menar jag snarare ett ryck med handen jag håller pF. Man kanske ska kalla det ett ryck med en twist. Jag knackar alltså INTE med tampern. Varför jag inte knackar är främst pga channeling risken som jag tror kan förekomma. Jag har inge vetenskapliga bevis mer än mina egna observationer. Troligtvis har en knackning inte alltför stor påverkan men som man märker när man labbar mycket med kaffe gör även det minsta en stor skillnad på smaken.
 

demo

Well-known member
knacka med pf i mattan så de lägger sig. lätt tamp. fördela och ta med lilla lilla stickan och peta runt sidorna så allt kommer ner, sen full tamp och polering.

funkar hur bra som helst.
 

svartvest

Well-known member
Dags att göra en uppföljning av detta ämnet. Hur gör du när du stampar? Min teknik har gått från norr söder öster väster tekniken till att jag gör som lupoos teknik. Var på dröp coffee när de hade jubeleum och där var kom vi in på detta med knackning att det skapar spruckit i pucken. Jag tror på att ha en tamper som passar perfekt. Den jag har är inte riktigt det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp