Köpråd: maskin med ordentliga mjölkskummarmöjligheter..

linusab

New member
Hej alla, är ny här på forumet efter en tids läsande...

Jag ska uppgradera hemmet och behöver en ny maskin. Gör mycket mjölkbaserat och har tröttnat på att inte kunna skumma mjölk samtidigt som jag gör espresso med min budgetmaskin. Dessutom blir inte skumkvaliten något vidare.

Tror mig villja ha dubbla kokare, invändningar och råd mottages tacksamt. :unsure:

prisklass: 10-20000
 

Large

Well-known member
Det finns bara en handfull dubbelkokare och om du läser inläggen under Espressomaskiner så tror jag samtliga diskuterats och stötts och blötts flera varv.

Uppgraderar man från en simpel enkelkokare kan ju en uppgradering av kvarnen också blir nödvändig för att kunna uppskatta maskinen fullt ut. Isf gör en budget på max 20 kkr att du får leta bland de billigare dubbelkokaralternativen.

Det kostar att ligga på topp :)
 

linusab

New member
Har en Ascaso i-1kvarn så den räcker gott..
Jo jag har kollat rätt mycket här och på andra sidor men de flesta har fokus på själva espresson i sina kommentarer. Jag vill ha råd vad gäller ångkapacitet. Vilken maskin ger bäst skum etc...

Jag har vart på kaffemaskinen och kollat på deras quick mill emilia som är något mellanting mellan singelkokare och dubbelkokare, men vart rätt skeptisk när jag såg hur mycket vatten det var i ångan..

Glad för alla input eller länktips jag kan få!
 

Maglite

Well-known member
La Spaziale Vivalid II kan man få för strax under 20k. Den är otroligt kompetent på att göra skum. Den är snabb och det blir bra microskum med den. Den gör bra espresso dessutom :)

Jag må vara lätt jävig eftersom jag har maskinen själv. Men jag har för mig att jag har hört att Brewtus II:an inte riktigt kommer upp i ångkapacitet. "Någon" lär rätta mig om jag minns fel :).

Det finns ju så klart andra alternativ nu, det var ett tag sedan jag köpte Vivaldin och gjorde en ordentlig marknadsundersökning.
 

Large

Well-known member
Kaffemaskinen hävdar ju själva på hemsidan att Dalla Cortes är deras mjölkskummningsfavorit. Annars tror jag att samtliga dubbelkokarmaskiner är mycket kapabla mjölkskummare för hemmabruk. Kolla för säkerhets skull att det går att eftermontera olika typer av munstycken om du tycker att orginalet inte passar din mjölkskummningstil.
 

Agathorn

Well-known member
Jag är själv inne på dubbelkokarmaskin och tycker mini Vivaldi II verkar trevlig! Synd bara att det är 53 mm portafilter. Dels för att jag precis köpt en RB 58 mm tamper och för att jag fått för mig att det är enklare att få till bra espressoshots med större diameter, men jag kan ha fel.
 

snobbo

Well-known member
Jag är själv inne på dubbelkokarmaskin och tycker mini Vivaldi II verkar trevlig! Synd bara att det är 53 mm portafilter. Dels för att jag precis köpt en RB 58 mm tamper och för att jag fått för mig att det är enklare att få till bra espressoshots med större diameter, men jag kan ha fel.

Är också inne på din linje, men nog skulle det kännas konstigt att en nyinköpt tamper för 500-600 kr skulle få styra valet av maskin för 15-20 000 kr. En tanke bara :)
 

Agathorn

Well-known member
Är också inne på din linje, men nog skulle det kännas konstigt att en nyinköpt tamper för 500-600 kr skulle få styra valet av maskin för 15-20 000 kr. En tanke bara :)

hehe sant. Mest att man tänker att det är "synd" om ens nya fina tamper :) Mer emotionellt snarare än rationellt kanske
 

Agathorn

Well-known member
Mini Vivaldi II vore trevlig som sagt var men man vill ju helst inte gå misste om rotationspump. Någon som vet hur bra det fungerar att köra vanliga Vivaldin ifrån tank i någon form?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp