Ny maskin!

skrattar

New member
Hej ny här på forumet och har köpt en ny helautomatisk maskin (Siemens TK52002) och jag vet att den inte är perfekt eller gör espresso "by the book".

Det jag undrar är hur mycket espresso jag ska extrahera ur denna maskin? den är förinställd på 125ml!!! och det är ju aldeles för mycket för att få en kraftig espresso.
Den har ju 2 pipor så kan den räknas som dubbelhandtag?

jag provade och ställde ner den till ca 4cl och det vart ju bra men när vet man att det är för svagt?

jag dricker gärna latte men då känns det inte som dessa 4cl räcker, blir lite för svagt.

och till sist är det någon annan här som har bra dåliga erfarenheter av denna maskin?

Använder nu italcaffe elitebar...

MVH
Kristofer
 

Furioso

Active member
Hej ny här på forumet och har köpt en ny helautomatisk maskin (Siemens TK52002) och jag vet att den inte är perfekt eller gör espresso "by the book".

Det jag undrar är hur mycket espresso jag ska extrahera ur denna maskin? den är förinställd på 125ml!!! och det är ju aldeles för mycket för att få en kraftig espresso.
Den har ju 2 pipor så kan den räknas som dubbelhandtag?

jag provade och ställde ner den till ca 4cl och det vart ju bra men när vet man att det är för svagt?

jag dricker gärna latte men då känns det inte som dessa 4cl räcker, blir lite för svagt.

och till sist är det någon annan här som har bra dåliga erfarenheter av denna maskin?

Använder nu italcaffe elitebar...

MVH
Kristofer
Hej

Jag tycker du ska njuta din Elite Bar som ren espresso. När det kommer till mjölkblandning bör du gå på ett robustablandat kaffe. Inom sortimentet av Italcaffè kan jag rekommendera Dolce Crema. Mycket robusta och bra smak i din cappuccino eller caffé latte.
Ställ in din maskin på ordentlig dosering, glöm inte att kolla malningsgraden. Dra sedan en dubbel c:a 6 cl för en bra latte.
Lycka till och njut!

:coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp