Köp ej kaffemaskin på enskild firma! Välj försäljare med lång garanti!

SJ

Member
Här kommer några goda råd efter egen läxa med min Andreja Premium.
Take-home messages:
1) köp inte kaffemaskin på din enskilda firma
2) välj återförsäljare med 2 års garanti

Köpte en Andreja Premium via Espressomania - ett köp jag inte ångrar. Fantastisk maskin!
Maskinen levererades precis före jul 07. Dock, i mellandagarna 08 (efter ett år och en vecka) dog maskinen, eller rättare sagt startade inte kokaren när jag slog på strömbrytaren.

Tog kontakt med Espressomania - garantin var ett år (no mercy). Tänkte då utnyttja reklamationsrätten enl konsumentköplagen, men där gick jag bet. Endast privatpersoner kan reklamera köp, och jag hade köpt via min enskilda firma.

Blev erbjuden frakt och service i Malmö till självkostnadspris, men valde annan väg. Bara att emballera är ju ett större projekt utan orginalförpackning, och frakten sannolikt dyr.
Tog istället bilen till Kaffemaskinen (Vasastan/Stockholm).
Köpte reservdelar över disk för de troligaste felen (pressostaten, eller trycksäkringen http://coffeetime.wikidot.com/andreja-goes-pop).
Bytte dessa (inte svårt).
Kokaren fortf ur funktion... blev desperat... och körde maskinen till Kaffemaskinen.

Felet hos den 1 år och 1 vecka gamla maskinen var att flottörsensorn i kokaren var trasig. Dessutom fanns ytterl två fel som jag själv inte noterat: ångtrycksmätaren är trasig och tankflottören behöver bytas (dålig magnetism, om man inte ställer tanken tight mot plåtväggen slår magnetbrytaren av och kokaren slås av)

Vad har jag lärt mig av detta... även om kaffemaskinen används i min enskilda firma hade det varit bättre om jag köpt den som privatperson, och haft sedvanlig reklamationsrätt. Är rädd att just min maskin är ett måndags-ex. Och det viktigaste tipset: den som tänker köpa en maskin från Quickmill rekommenderar jag att välja en återförsäljare med två års garanti (som Kaffemaskinen, säkert också andra). Själv sparade jag iof 1000 kr på köpet (priserna Espressomania visavi Kaffemaskinen) men i mitt fall hade garanti varit mer värd än så.
 

Alaqh

Member
Åh vilken sur historia. :(

Ang detta med att ha enskilt företag så har jag också kommit till insikt om att man ska undvika att uppge att man är företagare och köpa saker i sitt företags namn. Bättre är då att få ett kvitto utfärdat i sitt privata namn, då kan du hävda din rätt till alla konsumentlagar gentemot surfirman. Men gentemot skattmasen kan du fortfarande ta in utrustningen i ditt företagande och lyfta momsen. Från deras synvinkel är ju nämligen du och ditt företag samma person och du behöver ju inte ens ha ett företagsnamn för att vara enskild företagare (ha f-skattsedel) :cool:
 

Anders

Well-known member
Hur fungerar reklamationsrätten egentligen? Jag hade själv aldrig kommit på tanken att reklamera något som är äldre än 1 år gammalt, men det vore väldigt intressant att höra vad man har för rättigheter i sådana sammanhang.
 

SJ

Member
Åh vilken sur historia.
Tröstar mig med espresso! Bryggperioden under tre veckor gav mig magkatarr.

Hur fungerar reklamationsrätten egentligen?
Bevisbördan ligger på konsumenten när man reklamerar. Men, om en produkt säckar ihop precis när garantin gått ut utan misskötsel bör man lugnt kunna hävda fabrikationsfel. Om återförsäljaren inte vill diskutera finns möjligheten att anmäla till Allmänna reklm-nämnden (www.ARN.se), men det kräver att en vara/tjänst överstiger vissa belopp.

Jag misstänker att du inte hade fått byta varan utifrån konsumentköpslagen i vilket fall som helst. Jag TROR att du måste kunna visa att varan ej gått sönder av slitage utan att det är ett fabrikationsfel = svårt

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf
I ett fall som detta hade en reklamation inte varit svårt alls. Jag menar, hur kan man missköta en kaffemaskin på ett sätt så att tre oberoende fel uppträder vid normal användning, en vecka efter att garantin gått ut.
Som konsument är man inte så maktlös som man tror, ssk om man lyckas hålla ilskan borta och argumenterar med sakliga argument. Jag har varit i konflikt två tillfällen (under 15 år ungefär, så jag är ingen rättshaverist precis!) med bilverkstad resp järnaffär. Det var inte så trevliga erfarenheter men jag fick igenom uppenbara reklamationer, i ena fallet via ARN.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp