Ny maskin

Hej!
Jag är ny på forumet och jag antar att ni gamla kafferävar har fått frågan tusentals gånger innan, men nu ställer jag den igen i alla fall;
En lämplig espressomaskin för en nybörjare för max 2k, det är viktigt att den är bra både på att skumma mjölk och fixa espresson.
Är det ångtrycket man ska hålla ögonen på då? vad är ett "bra" tryck?
Vad skiljer en bra maskin från en sämre rent spec. mässigt?
Hur tänker du när du köper / köpte?

Och var är grejen med italien :)
 

peephole

Well-known member
Är ny jag med men av vad jag märkt av vad de andra på forumet tycker så bör du köpa en begagnad maskin om du ska ha för max 2k.

Kanske ska satsa på detta: http://www.blocket.se/vi/20337067.htm?ca=11_s ?
Vet inte hur det är med kvarnen dock (värd 500kr) då många säger att det är kvarnen som spelar störst roll. Annars får du köpa en kvarn först och sen köpa en maskin när du har pengar.

Om du har tur kanske du hittar en Rancilio Silvia (med kvarn) för 2k

Själv så var det far å mor min som bestämmde vad vi skulle ha en maskin, vilket inte är något jag rekommenderar :)

Italien är väll där espresson kommer ifrån ?
 

Axel

Well-known member
Ännu en gång;
Har du ingen kvarn hade jag satsat på en rejäl och gedigen kvarn för pengarna och kört med press/aeropress eller liknande tills någon silvia eller dylikt trillar in på blocket.
 

Microtimer

Well-known member
instämmer med axel. Kvarnen först, den är viktig.
Jag rekommenderar en Begagnad Gaggia Classic som en bra nybörjarmaskin. Ca pris 1500 kr.
 
Francis Francis

tack för era svar! Mycket snabba och bra svar på detta forum!
Att kvarn är viktigare än allt annat i livet har jag förstått när jag kikat runt på forumet, ska skaffa en sån, men först maskin var ni än säger :)
Francis Francis x1, någon som har erfarenhet av den apparaten? Är det bara design eller en gör det kaffe lika bra som den ser ut?
Saken är den att jag skulle ställa undan maskinen i ett skåp pga extrem platsbrist så att betala en massa pengar för design känns dumt.
 

Tobiemme

Well-known member
jag instämmer med axel och microtimer.
det finns en del skrivet om FFx1 här på forumet – testa den ovanligt väl fungerande sökfunktionen!
 

Buffeln

Well-known member
Och var är grejen med italien :)

Här är en del av grejen med italien:

images
images
images
images
images
images


Det räcker ialla fall för mig! ;)
 

Almapeso

Well-known member
tack för era svar! Mycket snabba och bra svar på detta forum!
Att kvarn är viktigare än allt annat i livet har jag förstått när jag kikat runt på forumet, ska skaffa en sån, men först maskin var ni än säger :)
Francis Francis x1, någon som har erfarenhet av den apparaten? Är det bara design eller en gör det kaffe lika bra som den ser ut?
Saken är den att jag skulle ställa undan maskinen i ett skåp pga extrem platsbrist så att betala en massa pengar för design känns dumt.

Ska du ställa maskinen i ett skåp mellan användningarna? Då ska du nog inte satsa på en Silvia. Hade aldrig orkat kånka runt den för att kunna brygga mig en kopp. Kanske skall du satsa på en manuell maskin? En begagnad La Pavoni. Den tar lite mindre plats och torde rimligtvis väga mindre. Rätta mig om jag har fel någon.

Edit: En Silvia väger 14 kg, lägg därtill vatten i kokaren + behållaren.
En La Pavoni väger in på 5 kg
 
Nja tänkte köra på semiautomatisk pga ren gillande av ljuden, doften och storlek på de flesta där ute. Ska kännas lite som att köra rymdfärja när man vill ha en kopp:)
Är silva tillverkaren av FF? väger den 14 kg??! :huh:

Men vad ska jag tänka på rent spec mässigt? bartryck? filtermärke? Om det står 15 bar på specsen, kommer det vara det på en tex. 2 år gammal maskin? (letar på blocket) helt enkelt: Tappar en maskin mycket i effekt?
 

helylle

Member
Francis Francis x1, någon som har erfarenhet av den apparaten?

Jag har fått en del nyvunnen erfarenhet av denna apparat tack vare ett köp här på forumet, till ett bra pris (Tack Erhard).
Blev väldigt positivt överaskad, att jag med enkelhet fick till en "bra" espresso med en härlig crema av en påse musetti som legat öppen ett bra tag, till råga på allt så använder jag en saeco conica kvarn.... vi pratar om en setup som inte kostat mer än några påsar bönor och det blir självklart bättre och bättre.

MEN... detta beror förmodligen på att jag inte provat någonting annat som gör espresso, på ev ett bättre sätt.
Jag har i allafall inte haft några problem med den ännu, och är helnöjd!
Ska kanske tillägga att jag mest dricker americano.
Till sist,
Är det bara design eller en gör det kaffe lika bra som den ser ut?

Jag är än så länge nöjd, men visst om någon vill byta sin Rancilio silvia eller Lucy så hör av dig :) Eller ännu bättre någon som suktar efter min conica kvarn, så kan den bytas mot i stort sett vad som helst som maler rätt ner i portafiltret.

Det jag menar är att man får nog vad man betalar för, och börjar man uppgradera så blir man förmodligen aldrig nöjd.

Som sagt jag har inget annat att jämföra med, så jag är nöjd... än så länge...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp