Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 14

Modda doser till doserless?

Verkar finnas många fina doser kvarna i cirkulation. Hemma vill man kanske inte ha "gammalt" kaffe så jag undrar om man kan demontera doserdelen och få en s.k. doserless.

Erfarenheter och synpunkter från er som vet?

Vet endast om man skall göra det med en Mazzer och använda originaldelar kostar det sjukt mycket. Fast man tycker att en doser borde kosta mer pga en massa delar och svårare konstruktion...

Senior Member GLCs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Måste bara tillägga att det finns ingen anledning till att en doser skulle ge gammalt kaffe på något sätt. Bara för att det finns en behållare för kaffet betyder ju inte det att man måste ha malet kaffe liggande där.

Själv tycker jag det är sjukt smidigt att sätta igång malningen medans man pysslar med annat, flushning etc för att sedan floff-floff-floff:a ut kaffet i portafiltret när den malt färdigt.

Edit: Däremot är det helt klart intressant att få mer input om moddning från doser till doserless.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    har bara kikat på min egen compak k6 och den ser rätt lättmoddad ut, fast jag är av samma åsikt som GLC, på med kvarnen göra något snabbt (maler snabbt som attan det lille monstret) och av med den när det är lagom mycket kaffe i dosatorn. Förbered annat och floffflofffloff - klumpfritt och fint kaffe som ligger väldistribuerat redan från början!
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Låter ju vettigt att göra som GLC. Man får väl kör så länge så det räcker till aktuellt behov pluss marginal. Kanske inte så kritiskt för kaffekvaliteten om det legat några timmar i dosern.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    timmar?
    det längsta jag låtit kaffe ligga i dosatorn är nog högst en halvminut.
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Jag väger upp det kaffe som jag vill ha, som i dag 21 gram och så startar jag kvarnen och låter den mala klart medan jag plockar fram tillbehören. Sen är det bara att tömma det som ligger i doserhuset och jag har en perfekt dosering.
    Mindre spill och bättre kontroll över doseringen.

Senior Member GLCs avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ja samma här, mts.

Exakt så gör jag med andcar. Ser bara fördelar med doser.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •