Modda doser till doserless?

Malabar

Well-known member
Verkar finnas många fina doser kvarna i cirkulation. Hemma vill man kanske inte ha "gammalt" kaffe så jag undrar om man kan demontera doserdelen och få en s.k. doserless.

Erfarenheter och synpunkter från er som vet?
 

wee

Active member
Vet endast om man skall göra det med en Mazzer och använda originaldelar kostar det sjukt mycket. Fast man tycker att en doser borde kosta mer pga en massa delar och svårare konstruktion...
 

GLC

Well-known member
Måste bara tillägga att det finns ingen anledning till att en doser skulle ge gammalt kaffe på något sätt. Bara för att det finns en behållare för kaffet betyder ju inte det att man måste ha malet kaffe liggande där.

Själv tycker jag det är sjukt smidigt att sätta igång malningen medans man pysslar med annat, flushning etc för att sedan floff-floff-floff:a ut kaffet i portafiltret när den malt färdigt.

Edit: Däremot är det helt klart intressant att få mer input om moddning från doser till doserless.
 

mts

Well-known member
har bara kikat på min egen compak k6 och den ser rätt lättmoddad ut, fast jag är av samma åsikt som GLC, på med kvarnen göra något snabbt (maler snabbt som attan det lille monstret) och av med den när det är lagom mycket kaffe i dosatorn. Förbered annat och floffflofffloff - klumpfritt och fint kaffe som ligger väldistribuerat redan från början! :)
 

Malabar

Well-known member
Låter ju vettigt att göra som GLC. Man får väl kör så länge så det räcker till aktuellt behov pluss marginal. Kanske inte så kritiskt för kaffekvaliteten om det legat några timmar i dosern.
 

andcar

Well-known member
Jag väger upp det kaffe som jag vill ha, som i dag 21 gram och så startar jag kvarnen och låter den mala klart medan jag plockar fram tillbehören. Sen är det bara att tömma det som ligger i doserhuset och jag har en perfekt dosering. :)
Mindre spill och bättre kontroll över doseringen.
 

Marv

Well-known member
När jag skaffade min RR81a tänkte jag defintivt modda till doserless, men nu när jag kört några månader är jag inte lika övertygad längre. Däremot skall jag bygga en timer för att kunna styra mängden kaffe som mals. Dosatorn gör att jag inte har några som helst problem med klumpar...
 

Daffy Duck

Well-known member
När jag skaffade min RR81a tänkte jag defintivt modda till doserless, men nu när jag kört några månader är jag inte lika övertygad längre. Däremot skall jag bygga en timer för att kunna styra mängden kaffe som mals. Dosatorn gör att jag inte har några som helst problem med klumpar...

Tänkte precis samma sak när jag köpte min RR45!
Skissade på ett antal olika varianter för att slippa dosatorn. Men efter ett tag har jag insett att det faktiskt fungerar ganska bra med dosator. Och tillsammans med min gamla Hauck mörkrumstimer så är det precis lika enkelt som med en doserless!
Jag tror att de flesta som spyr galla över en kvarn med dosator antagligen aldrig har använt en...
 

Malabar

Well-known member
Nu börjar vi närma oss "best practice" verkar det. Om vi antar att det inte fastnar så många gram i kvarnen är nog andcars variant mycket bra. Man kan ju då också smidigt variera bönor från kopp till kopp.
 

Malabar

Well-known member
Har nu själv praktiserat dosern. Dock utan att ännu lärt mig att ställa in den eftersom jag antar att det bör vara så mycket kaffe i dosern så det väl täcker alla "tårtbitsfack" för att ge samma dos vid varje drag i spaken. I hemma fallet med bönor malda till en eller några koppar blir det annorlunda. Bara några tårtbitar är fyllda. Har ej kollat om man konstant får ut lika många gram ur dosern som man häller i i hoppern tex 21g i andcar fallet.

Det borde ju kunna få en volymsekvivalent till sin standard dos i gram så man kan ha ett "kaffemått" anpassat efter favorit dosen och sedan enkelt ösa ned det i hoppern slå på kvarnen fixa det andra och sedan floff-floff-floff:a ut kaffet i portafiltret. Gör ni så? Har ni kaffe mått eller väger ni varje gång?
 

Bilagor

  • PIC_0743.jpg
    PIC_0743.jpg
    53.6 KB · Visningar: 20

hrbrun

Well-known member
Jag väger upp det kaffe som jag vill ha, som i dag 21 gram och så startar jag kvarnen och låter den mala klart medan jag plockar fram tillbehören. Sen är det bara att tömma det som ligger i doserhuset och jag har en perfekt dosering. :)
Mindre spill och bättre kontroll över doseringen.

Andcar, har du moddat kanalen mellan malskivorna och utloppet till dosern? Det är ganska volyöst utrymme som kan lagra kaffe.
 

andcar

Well-known member
Andcar, har du moddat kanalen mellan malskivorna och utloppet till dosern? Det är ganska volyöst utrymme som kan lagra kaffe.
Nej. Har svårt att se hur man kan göra det på ett bra sätt utan att det kommer att fastna kaffe vid modden. Jag har inte mycket kvar i kvarnen när jag är klar med malningen.
Så här går jag till väga:
1. Väg upp det kaffe du vill ha. Släng ner i kvarnen.
2. Starta kvarnen. När den har malt klart kaffet så tar jag locket till hoppern (minihopper till MazzerMini) och tar av och sätter på det ett par gånger i sabb takt för att skapa ett övertryck i hopern som trycker ut kaffe genom kanalen ner i doserhuset.
Du kan avsluta med att dra ut det sista med tex en sked om du vill - men nu är vi inne på en rejäl överkurs. ;)
3. Tömmer doserhuset med en 7-8 drag på handtaget - klart!

Efter en rengöring av kvarnen så blir det självklart lite svinn till en början som du får kompensera för.
 
Topp